Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 406
Deel een. Inleidend deel
Afd.
398
Hfst.
2.
Erkenntniss der Christlichen Religion
vermittelte
Religiöse Wahrheit
und nach „die
§ 124. RaBIGER.
III.
nach ihrem
Methode
ihrer
rational "
und
Schleiermachersche
zügen
,
seitig
zur Correctur dienen.
einem jeden eigen sind
Wenn
vereinigt
,
sich gegen-
mit psychologischer,
ist,
und speculativer Begründung zur Erkenntniss der
Wahrheit führt
lichen
werden
,
von dem allgemein geschicht-
sie
lichen Standpuncte aus, auf den siegestellt
ethischer
wird
,
sie als die
rechte freie
Het gevaar van aangeboden, en geen
standpunt
de onwilkeurige neiging,
in
onoverkomelijk
van
bezwaar
Rabiger
,
deel
sophisch
lichen
vak
in
liche
,
wordt
den inhoud zoo vast
van de
begrip
Bodem"
,
om
in
de
de Dogmatiek en Ethiek een afzon-
de bedenking,
hij
en wil
reeds gewezen werd
Theorie der Religion vooraf
als
voorkomt
worden
om
reflectie
Vandaar het zonderlinge
oplevert.
waarop
systematische Theologie aan
wel
190).
dat ze voor den reflecteerenden arbeid van ons bewustzijn
,
denkbeeld
derlijk
(p.
natuurlijk in de vaststelling van
ligt
inhoud der Christelijke Religie aan de
als positieve
te stellen
dit
Christ-
und selbstandige
Werkmeisterin an dem Reiche Gottes sich bewahren"
wat
hij
einem
Theologie zu
speculative
Ganze verbinden. Beide Systemen mit den Vor-
wissenschaftlichen die
Daartoe nu wil
183).
(p.
der absolute
als
Grunde supernatural
tiefsten
religie
gaan.
te laten
Want
op deze wijze een philo-
dat
richtsnoer
bij
de
Dogma^ek
zou
de Theorie der Religion „ auf seinen geschicht-
hij
plaatsen,
twee deelen:
i.
maar reeds
das
Wesen
Entwickelung derselben
,
zijn eigene indeeling
der Religion en
strijdt
2o.
van
dit
die geschicht-
hiermee en bovendien springt ;
het in het oog, hoe geheel ten onrechte hij hier op eenmaal een historische
fout
die
dogma
studie
in is,
systematische Theologie
zijn
waar
hij
is
een meten met twee maten.
Of
een
beide malen moet de
geschiedenis èn van het wezen der religie èn van het
de
;
de geschiedenis van het
de kerkgeschiedenis plaatst.
bij
Dit nu
inschuift
onvergeeflijker
te
historische,
of beide
geplaatst
worden.
bezwaar,
dat
hij
bij
afgezien
de
systematische
hiervan
blijft
vakken
het hoofd-
door deze Theorie der Religion aan de Dogma-
tiek
„ grundlegend "
luut
karakter
der
moeten
Doch ook
dogma onder
vooraf te Christelijke
laten
gaan, het positief en abso-
religie feitelijk loslaat.
Immers de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's