Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 157
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Libri
III,
Hfst.
2.
Basileae
bij
Joannes Oporinus
in zijne
van
De
1572, insgelijks
De
die het eerst in
1556
dit meesterlijk
doch
wierd
in
de
uitgave
Oporinus te Bazel uitgekomen, aldus ge-
bij
Theologo
,
,
De titel van
formando Theologiae studio
recte
Andrea Hyperio auctore
IV,
wijzigd:
Encyclopaedie
te Bazel het licht zag.
geschrift luidde aanvankelijk: libri
I49
toch vierde zijn systematische neiging
1567),
haar schoonsten triomf
ANDREAS HYPERIUS.
§ 67.
III.
seu
,
de
ratione studii tJieologici libri IV,
Andrea Hyperio autore. Deze nieuwe titel was blijkbaar een kleine concessie. Het theologisch publiek was dusver gewend aan een Hodogetiek,
die
Theologische
studie
gemoet
te
den theoloog
in
den gewijzigden
titel
werk deswege verandering onderging. De
uitgebreide
werk
zijn ongelijk
de theoloog weer
vier deelen
,
van
dit
van grootte. Het eerste boek, waarin
de propaedeutische studiën besproken worden, loopt van het tweede boek
hieraan te
maar zonder dat het karakter van
op den voorgrond geplaatst, het
om
ten onderwerp had; en
zelve,
komen, wierd
aan een Encyclopaedie die de
niet
,
p.
1 1
dat van de Bib lio logische studiën handelt
,
— 70; strekt
—
uit van p. 70 393; het derde boek, waarin de dogmatische vakken aan de orde komen, beslaat p. 394— 527 terwijl het laatste
zich
;
boek, dat aan de Ecclesiologische vakken, Kerkhistorie, Patristiek en Kerkrecht, gewijd naar de
editie
hebben,
zijn
geten,
van 1556.)
bij
de gubernatio clopaedie
van daar
dus
ter
tot p.
De vakken,
door Hyperius
maar komen
ander deel
is,
een
men
niet, gelijk
sprake deels
de exegesis popularis ecclesiae.
,
717 doorloopt. (Genomen op het ambt betrekking
die
bij
elkaar navertelt ver,
de dialectica, voor een
en ten slotte in boek IV
bij
Althans naar de bedoeling vormt deze Ency-
welgesloten
organisch geheel.
Eerst wordt de
verhouding aangewezen waarin de profane wetenschappen
tot
de
Theologie staan (Propaedeutica). Daarna wordt aan de Theologie
haar eigen principium aangewezen logica).
in
de Heilige Schriftuur (Biblio-
In het derde deel wordt de kenisse Gods, die ons uit dit
principium toevloeit, systematisch geordend (Dogmatica). vierde boek wordt deze abstracte waarheid bespied lijk in
het leven en de inrichting der
,
En
in het
gelijk ze feite-
Kerk haar belichaming zocht
(Ecclesiologische vakken).
Onderzoekt men nu
allereerst, in
welke verhouding voor Hyperius
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's