Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 24
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
IÓ
I.
Hfst.
II.
EERSTE OPKOMEN DEZER IDEE.
§ 8.
ons deze beide schriften niet bewaard
over de strekking
zijn, valt
dezer studiën niet te oordeelen. Slechts zooveel staat vast, dat in
deze kringen het nadenken over de Traïheix in het algemeen en over
de £7n?j{£Xi
als
zoodanig reeds begonnen was
maar aanstonds een
,
meer practischen weg insloeg; bij Aristoteles door de grens en de taak der onderscheidene wetenschappen te bepalen, en bij Varro en Plinius door
feitelijk
bij
dringt
men nog
boeket
een
den inhoud van onderscheidene deelen der
elkander te voegen. Tot het organisme zelf van de plant
kennis
door; men plukt bloemen en bindt die tot maar zóó dat de samenhang vooreerst nog het koord om den bundel stelen wordt gevonden, niet
bijeen;
bijna alleen in
nog nauwelijks van een harmonische rangschikking der bloemsoorten sprake is. Ook Varro's Rerum Jiumanarum et divinarum en
er
antiqnitates
evenals zijn Disciplinarum libri IX, gingen te loor en ,
,
alleen Plinius Historia natiiralis stelt
ons nog
in staat
,
om
ons over
het gebrekkige van deze eerste pogingen een oordeel te vormen.
Eerst
Hugo van S\
bij
Beauvais
1264)
(j-
schikking open. ricon
,
Victor
oog voor deze harmonie
gaat het
Want wat Marcianus
Cassiodorus
(f
Capella
De
zijn
in
856)
XXII
universo libri
eenheid, gelijk reeds uit Hrabanus'
Hugo van
innerlijken
Eruditio daarin
S'.
en Hrabanus Maurus
,
gaven,
titel blijkt
aan
zoekt
te
een descriptio
toonen
,
neat aliam et ab alia contineaUir.
Toch
de theorica contra ignorantiam
politica);
nica,
2.
en
de practica contra vitium 3.
waarbij
niet
tamelijk overladen
hebben,
reikte
als hij in zijn
artium opstelt, en
ook
(t.
diciplina conti-
zijn
systematisch
w. theologie, physica en
(t.
w. ethica, oeconomica en
de mechanica contra injirmitatem
dan
wel naar
Hij deelt toch de disciplinae in drie groepen
in:
1.
te
et partitio
nog
wiskunde)
,
quomodo unaquaeque
talent
niet ver.
streeft
maar komt toch
,
Victor daarentegen toont een oog voor den
samenhang der wetenschappen
didascalica
de rang-
in zijn Saty-
406)
(f
verder dan tot het leveren van een smakeloozen ruiker.
in
van
562) in zijn Institutio divinarum litterarum
Isidorus van Sevilla (f 636) in zijn Origenes (|
Vincentius
en
1141)
(f
het
trivium
komt).
(t.
w. de mecha-
Vincentius
volgde
in
hoofdzaak de indeeling van Hugo, die (alleen met omzetting van de
mechanica
in
poëtica)
tot
in
de 17" eeuw stand hield, maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 24](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's