Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 146
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
138
Hfst.
2.
III.
MELANCHTON.
§ 65.
De theologie
afzonderlijk gebied van theologische wetenschap.
dezen vorst onder de Humanisten in de oeconomia
het
De
door
Christus als philosoof in den edelsten en hoogsten zin te kennen
lijfd. is
is
litteraria inge-
dat voortaan de studie der geestelijken moet leiden.
ideaal
Scola verdringt
bij
Erasmus de Kerk.
% 65. Melanchton.
De
geestverwant en vriend van Erasmus, die
zijn
methode voor
de theologische studie, edoch in gewijzigden vorm, aan de Protestantsche universiteiten invoerde, was Melanchton
gemoed de
lijnen
van
het
,
dooreen lagen gekruist. Alras bespeurde Luther tot schrik
,
wiens onbeslist
in
Humanisme en van de Reformatie zijn niet
op den wortel der mystiek wel wilde
dat
geringen
fantasie
maar
,
geen wetenschappelijke theologie kon bloeien. Zijn eigen dringen
op het lezen
van
teweeggebracht
,
dat
de H.
Schrift
ieder
de landstaal had den waan
in
Duitsch
die
kende
,
ook zonder studie
der grondtalen, tot Schriftverklaring gerechtigd was. In zijn bekend schrijven
,,
An
die
(1524) poogt hij
krasse
Rattsherren
aller
daarom dien waan
Stddte
dentsclien
roeien
uit te
,
door
in
Landes" de meest
termen op de beteekenis vooral van de Hebreeuwsche en
God
Grieksche talen aan te dringen, overmits
deze talen voor zijn
Openbaring had uitverkoren. „Welche nun Gott nicht verachtet, sondern zu zeinem Worte erwahlet het vor allen andern
andern ehren. Das
sollen auch wir vor allen
dass
wir
Sprachen. Geistes
Evangelium
das
Sprachen
Die
stecht."
lasst
die Scheide, darin das
die
van Aristoteles, stond. Luther
lijnrecht gekant.
Mensch gewesen ware," roept
hij
Wette,
Teufel selbst halten" (De
uit,
te richten
ervan aan Melanchton
In
in
15 18
zijn
wel zelf in
,
overlaten
nieuwe universiteit reeds hij
Messer des
uit zijn
lessen
te
,
„würde
„Wen n
,
,
maar
om hij
I.
den
p. 15).
Protestantsche uni-
moest de inrichting
wiens program
voor zulk een
inaugurale redevoering,
Wittenberg
er nicht
ich ihn für
Luther's Briefwee hsel.
Luther zag dan ook de noodwendigheid
op
die
Tegen de Philosophie daarentegen, vooral tegen
ein
versiteiten
dieselben
wohl erhalten werden ohne
nicht
sind
,
uns gesagt sein,
opende,
waarmee
bekend
was.
deze oratie toch (de corrigendis adolescentinni stndiis) had Me-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 146](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's