Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 91
Deel een. Inleidend deel
;,
Afd.
Hfst.
2.
HUGO VAN
§ 48.
III.
vierde boek uit van Schriftstudie
ST
VICTOR.
.
83
In dit vierde boek bespreekt hij
.
de schrijvers, den canon en de schijngestalten der Schrift (de apo-
Daarop
crypha).
op
Schrift, waarbij hij
diep. In
hij
boek het recht verstand der H.
vijfde
drieërlei soort lezers wijst, lezers die kennis
om ambten
der Schrift begeeren veracht
het
in
en eere en tractement te zoeken dezen ;
de tweede plaats lezers
die enkel naar kennis
,
dorsten en den inhoud der Schrift bewonderen
En
eindelijk lezers
die de Schrift
,
onkundigen
bestrijden,
dezen alleen prijst
onderzoeken
Hierop gaat
hij
het bespreken
van den onderscheiden
historische zin
op den voorgrond
boek
,
aangehecht
dat er los
om
de dwaling
te
En
staat.
is
,
het zesde boek over tot
in
zin der Schrift, waarbij
de
eindelijk geeft het zevende
een ontleding van de meditatio.
men
Uit dit overzicht blijkt, hoe ten onrechte als
,
hij.
onderrichten en zelf heiliger te worden
te
hij.
dezen beklaagt
;
Victor's didascalion
gewichtig voor de Theologische encyclopaedie heeft voorgesteld.
Dit kon niet, overmits zijn Didascalion niet de opleiding van aan-
staande Theologen schetst scientiarutn
het
in
licht
maar een poging
,
te
kan het
Victor's hoofdverdienste, al in
zijn
In
stellen.
is
om
de cohaerentia
laatste
dit
ligt
dan ook
genoeg betreurd, dat
niet
hij
systematisch overzicht bijna geheel het oude spoor drukt,
en, hoe zelfstandig ook in zijn via cognitionis, in zijn schema der
wetenschappen slechts een weinig origineel het
verwondering, hoe
hierbij
samenhang
niet
van
schema
theologisch
haar
historie
sprake.
als
;
en noch van dogmatiek
Natuurlijk
zijn
niet
in
,
noch van kerk-
dien zin, alsof Victor deze
Schema sententiarum prachtig werk de Sacramentis wel anders maar over
studiën licht zou geteld hebben.
en vooral
onderdeel der Philosophie. Zijn
het verband met de propaedeuse niet
zelfs
komen
recht is
Vooral wekt
dan ook armer dan dat van Cassiodorus
is
en Hrabanus en laat tot
is.
en de ratio, maar van de Sancta
de fides
Theologia met de theologie,
alle
copiïst
nadenken ontbreekt over den
Dat bewijst
zijn
;
den samenhang van deze studiën met het lichaam der theologie nagedacht.
Ook voor
Victor's bewustzijn
complex van wetenschappen nog Kerkvader was ontwikkeling
te
,
om
niet
de artes liberales
aanvaarden
,
de Theologie
is
geboren en daar
beschikt
;
als hij
hij
is
niet
als eigen
toch teveel
een vrucht der heidensche
eenvoudig over de profane
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's