Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 390
Deel een. Inleidend deel
Afd.
382
2.
Hfst.
wereld of het universum
Denken
weil
selbst,
voor hem „der Inbegriff
is
es
Dinge"
wirkliche
Dienvolgens „ist der Princip
21).
(p.
G eist er zengende Abbilder
und höchste Idee der Wissenschaft Leben" Leben
nichts als
ist
Tod"
es keinen
und
,
,
zijn
31).
(p.
nu
31). In dit leven
(p.
immers „es
30);
(p.
den der das Ganze betrachtet giebt
für
Noemt men
is
veelheid en „Allheit",
kunnen worden maar wezenlijk
die wel in abstracto onderscheiden e'én
Obiecte,
werden kann", en de
selbst Obiect
sich
wetenschap „ist der Inbegriff aller sich im dieser
aller
und gedacht werden können, mitgerechnet das
sind
wirklich
die
ERHARDT.
§ II9.
III.
,
het „geistige Prinzip Gott" en het 1
„ materiele Prinzip Natur, so folgt das alle Dinge in Gott sind
dass Gott nicht ausser der Natur, gesondert von ,,
Alle Wissenschaft
sie soll
volgt
des d.
ist
darthun, wie
alle
Dinge
(p. 40).
ist
,
".
denn
Hieruit nu
oder Darstellung
,
Werdens der Dinge aus dem Prinzip ihrer Einheit und Allheit, des Lebens" (p. 41); een denkbeeld dat hij ook toepast op
i.
den oorsprong van elk obiect de
Theologie
(p. 49).
zijn,
Ze
is
Seele", (p.
(p.
niet
dem
Prinzip
in
God.
Indië
doordrong
En
dus moet ze wel
ihres
Urverhaltnisses zur
Haar eenheid vindt deze Theologie dan in „die van het enkele individu, maar „der Menschheit"
Deze
religie
ontwikkeld (p.
(p. 49).
Menschen zu Gott".
54).
men wat
„Seele der Menschheit" naspeurt zijn
ook
omdat deze Verhaltniss een gestadig zvordende
en dan eerst verstaat
62),
des
is
dus „die methodische Darstellung der Entwicke-
lung der Menschheit aus Gottheit"
dan geschiedenis
zijn,
Verhaltniss
das
ist
Zoo nu
in zich sluit (p. 43).
Wissenschaft der Religion".
„ist
geschiedenis
en hetwelk het onderzoek naar
,
en kan niet anders
Theologie,
Immers „Religion
uit
Gott sind"
in
dat „ die eine Wissenschaft Geschichte
und
seyn kann
also eigentlich eine Gotteswissenschaft
de natuurkundige wetenschappen
is
ihr,
,
83
van zijn
men
deze
dan een organisme, dat zich
is
en
Op
zoo
religie is,
haar bewustzijn van het eeuwige
zelve
heeft,
v.v.).
in
uit Indië al
meer de wereld
pantheïstisch
standpunt kan
Erhardt natuurlijk geen tegenstelling toelaten tusschen geopenbaarde en natuurlijke
religie.
Alle religie
is
geopenbaard en
natuurlijk (p. 117 v.v.). Slechts werkt
veelheid en der eenheid
,
ook
in
de
alle religie is
religie
de idee der
waaruit dan Polytheïsme en Monotheïsme ge-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's