GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 390

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 390

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

382

2.

Hfst.

wereld of het universum

Denken

weil

selbst,

voor hem „der Inbegriff

is

es

Dinge"

wirkliche

Dienvolgens „ist der Princip

21).

(p.

G eist er zengende Abbilder

und höchste Idee der Wissenschaft Leben" Leben

nichts als

ist

Tod"

es keinen

und

,

,

zijn

31).

(p.

nu

31). In dit leven

(p.

immers „es

30);

(p.

den der das Ganze betrachtet giebt

für

Noemt men

is

veelheid en „Allheit",

kunnen worden maar wezenlijk

die wel in abstracto onderscheiden e'én

Obiecte,

werden kann", en de

selbst Obiect

sich

wetenschap „ist der Inbegriff aller sich im dieser

aller

und gedacht werden können, mitgerechnet das

sind

wirklich

die

ERHARDT.

§ II9.

III.

,

het „geistige Prinzip Gott" en het 1

„ materiele Prinzip Natur, so folgt das alle Dinge in Gott sind

dass Gott nicht ausser der Natur, gesondert von ,,

Alle Wissenschaft

sie soll

volgt

des d.

ist

darthun, wie

alle

Dinge

(p. 40).

ist

,

".

denn

Hieruit nu

oder Darstellung

,

Werdens der Dinge aus dem Prinzip ihrer Einheit und Allheit, des Lebens" (p. 41); een denkbeeld dat hij ook toepast op

i.

den oorsprong van elk obiect de

Theologie

(p. 49).

zijn,

Ze

is

Seele", (p.

(p.

niet

dem

Prinzip

in

God.

Indië

doordrong

En

dus moet ze wel

ihres

Urverhaltnisses zur

Haar eenheid vindt deze Theologie dan in „die van het enkele individu, maar „der Menschheit"

Deze

religie

ontwikkeld (p.

(p. 49).

Menschen zu Gott".

54).

men wat

„Seele der Menschheit" naspeurt zijn

ook

omdat deze Verhaltniss een gestadig zvordende

en dan eerst verstaat

62),

des

is

dus „die methodische Darstellung der Entwicke-

lung der Menschheit aus Gottheit"

dan geschiedenis

zijn,

Verhaltniss

das

ist

Zoo nu

in zich sluit (p. 43).

Wissenschaft der Religion".

„ist

geschiedenis

en hetwelk het onderzoek naar

,

en kan niet anders

Theologie,

Immers „Religion

uit

Gott sind"

in

dat „ die eine Wissenschaft Geschichte

und

seyn kann

also eigentlich eine Gotteswissenschaft

de natuurkundige wetenschappen

is

ihr,

,

83

van zijn

men

deze

dan een organisme, dat zich

is

en

Op

zoo

religie is,

haar bewustzijn van het eeuwige

zelve

heeft,

v.v.).

in

uit Indië al

meer de wereld

pantheïstisch

standpunt kan

Erhardt natuurlijk geen tegenstelling toelaten tusschen geopenbaarde en natuurlijke

religie.

Alle religie

is

geopenbaard en

natuurlijk (p. 117 v.v.). Slechts werkt

veelheid en der eenheid

,

ook

in

de

alle religie is

religie

de idee der

waaruit dan Polytheïsme en Monotheïsme ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 390

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's