GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 420

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 420

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

Afd.

412 sig normirte

op

strijd

§ 128. ZÖCKLER.

vrije recht

voor de

zonder dat

critiek,

hij

(p.

14);

echter aan-

wat wijs de historische rechten der symbolen en de

der

rechten bij

III.

oder kürzer eine Symbol-getreue Theologie"

edoch met het wijst,

Hfst

2.

vrije

hun

overeenstemming

critiek in

zijn te

brengen, of

geschil beslechten kunnen.

Theologie en Philosophie staan voor Zöckler zoo tegenover elkander,

„die

dat

Philosophie

Wissenschaftslehre

eine

construire

Fundament einer Lebenweisheit, die für diese Welt ausreichend sein mag, aber in die jenseitige nicht hineinreicht wahrend die

als

;

auf göttlich geofienbartem Wahrheitsgrunde ein Lehre

Theologie

und Lebenssystem

errichtet dessen segenbringende

verkundet"

sie

maar

lijnen dus, die elkaar wel doorkruisen,

die toch nooit convergeeren

Buchhaltung

ein zu führen

organisme

het

Twee

16).

(p.

indeeling

kunnen waarom ;

„eine doppelte

voor noodzakelijk houdt.

Wat eindelijk

hoofdgroepen: exegetische, historische, dogma-

en practische vakken; maar, en

tische

hij

Theologie betreft, zoo kiest Zöckler voor de

der

vier

in

"

Wirkungen im

im Jenzeits, das

Diesseits lediglich Vorspiel sind des ewigen Heils

dit

is

zijn

uitnemende ver-

dienste, hij wijst er op, hoe zulk een indeeling in vier groepen niet

maar in het wezen der Christelijke Religie Es ist das den Grundeigenthümlichkeiten innerer „

intellectueel-formalistisch,

gegrond moet

zijn.

Christlichen Religion, also auch den Grundfactoren dei Christliche

Theologie einzig e7itsprechende Schema''' toch rechtvaardigt zich zulk een schema

van wilkeur schap

zelve.

Schrift en

te zijn

maar gegrond

,

kwalijk eens

zijn,

en het

blijft

dit

ontneemt

staande dat

hij

niets

de factoren zijner weten-

(p. 111), al

indeeling

(p.

„das theoretische Aneignen 109).

Hiermee nu kan men het

als

om het dogma,

een subiectieven factor te nemen

;

voor de indeeling der Theologie een wetenschappelijke

uvxyxvi heeft gezocht.

zijn

zoo het ophoudt product

,

aan Zöcklers wezenlijke verdienste, hierin be-

Ook

toe, dat hij de materieele

opnam

Eerst hierdoor

ons wilkeurig voorkomen,

Onderscheiding van de Kerk,

maar

in

109).

Hij oordeelt toch dat er twee obiectieve factoren zijn

Kerk, en twee subiectieve:

und das practische Verwerthen" in

is

(p.

niet

bij

zijn

verdere splitsing juichen wij het

vakken van de Bibliologie

moet het betreurd, dat

hij

bij

de exegese

desniettemin den voor

meer passenden naam van exegetische vakken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 420

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's