Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 110
Deel een. Inleidend deel
Afd.
102
Hfst.
2.
III.
§ 54-
THOMAS VAN AQUINO.
haar principia bewijzen, maar alleen
zijn
bedenkingen weerleggen.
Evenzoo nu handelt de Sacra doctrina. Ook deze bewijst haar principium niet, maar vindt dit in de Sacra Scriptura, en de Sacra Scriptura op haar beurt argumenteert met dengene die haar loochent slechts dan
,
erkent althans eenig uitgangspunt met
als hij
haar gemeen te hebben. Doet
ook
hij
dit niet,
dan
valt
met zulk een
verder aan te vangen. „Si vero adversarius nihil credat
niets
eorum quae divinitus revelantur, non remanet amplius via ad probandum articulos ndei per rationes, sed ad solvendas rationes, si
quas inducit contra fidem"
Hiermee nu veel
(p.
14).
voor de Encyclopaedische opvatting der Theologie
gewonnen. Laat al de Theologie voor Thomas nog in de Dogmatiek
opgaan en ,
,
elke poging ontbreken,
;
kwam
het licht dat
over de Dogmatiek verspreidde
hij
,
toch aan heel de Theologie ten goede.
wonnen, dat
hij
disciplinae
in
recht
En dan
het
licht
maar
meê
Philosophisch
als
ge-
geïntroduceerde
om
het deug-
van de Theologie op den naam van wetenschap zijn
slechts behoeft af te loopen
,
de beide lijnen getrokken, die
om
Encyclopaedie tot ontwikkeling
zijner
te
men
de pars generalis der Theologische
te brengen.
de H. Schrift en naar de Patres ecclesiae, velen
er reeds veel
èn een poging waagt
stelt,
handhaven. Hiermee toch
bij
is
dan
,
èn de verhouding van de Theologie tot de nu niet meer
genoemde,
heidensch
delijk
om de overige disciplinae theo-
organisch verband te zetten door zich
in
reuzenkracht op de centrale wetenschap der Theologie te
zijn
werpen
zelfs
onderscheiden en
logisch te
met
is
Thomas' terugkeer naar is
dan ook
voorgangers een ornament, maar
niet, gelijk
uitvloeisel
van
zijn systeem. Staat toch eenmaal vast, dat de grens tusschen de de Theologie daarin ligt, dat de disciplinae philosophicae en
principia
der eerste door dé rede
revelatio
worden geleverd, dan
'
,
is
maar van de
laatste
door de
beroep op de H. Schrift hier
noodzakelijkheid; terwijl zijn beroep op de Patres,
onafwendbare en met name op Augustinus, steeds onderstelt dat Augustinus den zin der H. Schrift het zuiverst weergeeft. Zelfs dat Thomas in de ,
formeele questiën bijna altoos van Aristoteles uitgaat, kan
hem
niet
tot verwijt strekken. Hierin toch spreekt zich slechts het besef uit, dat
over
het
karakter
der
wetenschap
in
formeelen zin niet
uit
de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's