Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 381
Deel een. Inleidend deel
;:
Afd.
zoek
geworden"
is
Hfst.
2.
Die Heilsin richting
13).
(p.
§ 116. doedes.
III.
373
is
alzoo het ge-
meenschappelijk middelpunt voor deze op zichzelf staande weten-
schappen en bindt
ze
saam
tot die ééne wetenschap, die
men noemt
de Christelijke Theologie. Juist dus zooals Schleiermacher het leerde
maar weg
de inleiding waardoor Schleiermacher deze
hier
blijft
fromme Gemeinschaft " naar de idee construeerde, en ze alzoo met onze denkwereld in verband zette. Het wetenschappelijk karak-
,,
van
ter
in
Theologie handhaaft Doedes dan ook alleen formeel,
zijn
zooverre
pelijk
wat natuurlijk wel den wil verraadt
Iets
16).
(p.
werk
te
nauwgezet" onderzoek
„grondig en
een
hij
gaan, maar nog
te
om
wetenschap-
aan de Theologie
in niets
zoodanig het karakter verleent van een eigen wetenschap
Ook
zijn protest
voogdij
lijke
tegen elke poging
om
vergoedt
dit
stellen
te
,
eischt
als
te zijn.
de Theologie onder kerkeniet.
bloot formeel beding, en waarbij elke poging
Ook
toch
dit
uitblijft,
om
een
is
organisch
het verband tusschen de Theologie als
wetenschap en de Kerk
haar obiect logisch
21).
beter
Wel
en Philosophie zegt.
beide
bepaalt
hij
zich tot
de verklaring, dat
wereldbeschouwing
hier dus zelfs geen poging,
beide
om
huidige
(p.
leggen. Dit gebrek aan wetenschappelijken zin
te
ook
Want
wel zegt
dan
zeer juist,
dat de Encyclopaedie formeel moet opgevat (p.
anders
definieert
^het doen (p.
11);
niek, blijft.
dan
is
hij
zijn
Encyclopaedie
zelve.
2),
hij
en
geschiedenis der theologische letterkunde, ja,
dat de Encyclopaedie tot taak heeft
onberispelijk ,
kennen van het organisme der
maar wat
18).
een wetenschappelijken band
beheerscht
iets
een
leidt tot
verre toch van beider sfeer van werkzaam-
supranaturalistische
tusschen
Evenmin
vijandig tegenover elkander staan, mits de Philosophie
niet
maar de
Ook
begrenzen,
te
juist
(p.
wat Doedes over het verband tusschen Theologie
resultaat
heid
construeeren
te
als
hij
biedt
CJiristelijke
T/ieo/ogie"
geen organisme doch loutere mecha-
is
,
waarbij zekere groepeering van het gelijksoortige hoofddoel
„Een
stelselmatig geordende groepeering
Encyclopaedie"
(p.
1 1).
Nu kon
dit
is
hoofdzaak
in
de
nog toegegeven, indien ten minste
het beginsel der groepeering ontleend ware aan het obiect van zijn
Maar ook
wetenschap
zelve.
toch
uitsluitend
heeft
plaats
dit is niet
het geval. Zijn groepeering
naar de onderscheidene bezigheden,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 381](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's