Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 265
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Hfst.
2.
BUDDEUS.
§ 87.
III.
„Ad
van de Dogmatiek aldus rechtvaardigt: descendo theologiae partes
logiae
exhibeat
,
non
,
inchoari solet" sectio
sine ratione
ab
nog de
„dogmata
disciplina, die de
primo
.
seu elementa theo-
houdt
de
zich in
hij
meer met de geschiedenis
der Dogmatiek, dan met de Dogmatiek zelve bezig. ze
.
.
studii theologici tractatio
illa
(praef. b. 2). Feitelijk echter
die de thetische theologie behandelt,
,
dum
singulas porro
theticam seu dogmaticam
,
cum enim fundamenta,
ut par erat, posui loco,
257
Wel noemt
e S. Scriptura hausta,
hij
eaque
ad salutem necessaria, apteque inter se connexa, perspicue explicat et
demonstrat"
solide
(p.
maar
336),
dieper ingaan op den
alle
grondslag en het karakter der dogmata ontbreekt; terwijl door de
„dogmata ad salutem necessaria", de wigge reeds in den muur is gezet. Op zichzelf is hij anders niet tegen systematische behandeling, mits „a quisquilliis scholasticorum repurgata" (p. 424a). Immers „si cante et sobrie fiat, vitiocaret" (p. 424$). Naar zijn gewone onvastheid is hij noch voor de Aristotelische, noch voor de Bijbelsche methode, noch voor de Mathematische, maar voor die methode „ quae et quam paucissimis incombeperking tot
de
modis premitur
tot
de
stelling
ambagibus aut
sine
et
propositum nos ducit"
(p.
ad finem
erroris periculo
zinledige conclusie, die
dan
„ordinem naturalem,
de dogmaticus
dat
leidt,
Een
426).
partiumque singularum nexum observet; vocibus e metaphysicorum scolis
caute
petitis
vocibus
sollicitus
sit
rationibus
biblica"
(p.
ut
et
;
dogmata non tantum
demonstret,
solidis
Vooral
435).
adhibita,
dit laatste
quam de
ut de rebus magis
utatur,
sobrie
et
is
explicet
opus fuerit,
si
,
sed
apodixi
kenteekenend en toont, hoe
weinig gewicht de Schriftautoriteit eigenlijk voor Buddeus bezat.
Ook
de
moraal
deels onder
definieert
hij
nog, deels naar de oude usantie,
den invloed van het Piëtisme,
„quae docet, quo pacto homo regenitus rite
progredi atque proficere debeat"
breekt
hem ook
toch noemt
hij
„iuvabit vero
,
bij
de
dit
S.
ut alias
studievak
alle
als
een deel der practica,
in vitae
maar
feitelijk
ont-
vastheid van overtuiging.
Wel
(p.
610);
Scriptura de „fons praecipuus ,
hic
sanctae studio
quoque cum
"
der moraal,
libro scripturae
coniungere
librum naturae ; ut tarnen sedulo caveamus, ne ratio suos transgrediatur limites"
(p.
617). Bij het Kerkrecht weifelt hij, of dit
17
vak
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's