GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 490

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 490

Deel een. Inleidend deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Afd.

482

hoe ten

Hfst.

2.

slotte slechts

III.

§ I42. CONCLUSIE.

datgene voor Christelijk

gelden, wat door

zal

de algemeene Kultuur-historische ontwikkeling voor waar en deugdegeijkt wordt.

lijk

Een tweede, is

minder ernstige moeilijkheid waarop men

niet

de bepaling van de verhouding, waarin

men

dat

centrum der Christelijke

in het

H.

staat tot de

Schrift.

De

Schrift

invloed, dien de Schrift sinds ze

nog steeds

zijn

bezit ,

op

poogt

religie

te

nemen,

zetten durft niemand.

zij

eeuwen uitoefende, en de

dragen daartoe een

stuit

mystiek uitgangspunt,

De

autoriteit, die

te energiek karakter.

Wel

tast men de H. Schrift in haar deelen gewelddadig aan maar ze in de Theologie tot een lageren adel degradeeren durft toch niemand ,

,

aan.

Niet wijl

theoloog

als

men de

zelf voelt,

publieke opinie vreest,

maar naardien men

dat een Theologie, die ophield Schriftuurlijk

geen Theologie meer zou wezen. Hierbij doet zich nu echter

te zijn,

de moeilijkheid voor, dat de Christus weerklonk

,

autoriteit

die in het <yéypx7rTcci

,

op de meeste theologen geen vat meer

bezat ze die voor Jezus, wel voor zijn apostelen

kan men

toren. Historisch

dit niet

loochenen.

meer op henzelven. De overtuiging, dat ons waarheid geopenbaard

is

,

die

wij

,

in

is

Wel

wel voor de Reforma-

,

Maar

ze heeft geen vat

de H. Schrift Goddelijke

op grond van de openbaring

der Schrift, hebben te gelooven en te belijden, geloof

van den

heeft.

losgelaten.

is

Het

„ein Willensacte" geworden, die als zoodanig niets met

de belijdenis

openbaring

der

te

maken

heeft.

Waar

de Heidel-

bergsche Catechismus nog zoo duidelijk uitspreekt dat een oprecht ,

geloof allereerst al

,,

een zeker weten

woord van

men

in zijn

met God verzoend

óók

is

te zijn.

„een zeker vertrouwen"

Op dit standpunt nu kan

uiteraard de H. Schrift geen ander karakter

oorkonde.

Woord geopenbaard

thans alleen de andere helft van het Catechetisch ant-

in zijn definitie staan, dat het

in Christus

waardoor de geloovige het

,

God hem

voor waarachtig houdt, wat

heeft", laat

is

Zoo goed zoo kwaad

het gaat

,

moet

behouden dan dat van in

de Schrift de verkla-

ring gezocht, hoe de Christelijke religie in de wereld

haar normeerende beginselen

zijn.

Daarbij echter wordt alleen verkla-

ring gezocht van datgene, wat

men

de Christelijke

houdt.

tieele in

meer inkrimpt,

religie

kwam, en wat de

zelf persoonlijk

En

wijl

nu

voor het essen-

dit essentieele al

wordt het resultaat, waartoe het onderzoek der

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 490

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's