Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 135
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
III.
§ 62.
waren gegaan. Tot op zekere hoogte
Het Humanisme wezen,
om
is
DE REFORMATIE.
127
Luther's toeleg dan ook gelukt.
heeft aan de Reformatie
den uitstekenden dienst be-
haar tot beter Schriftverstand en gekuischter levensvorm te
brengen en het
aan de Reformatie metterdaad een oogenblik gelukt,
is
;
den zedelijk zwakken toon van het Humanisme door haar hoogen overstemmen. Een
tijd-
lang mocht de nieuw opgekomen Theologie der Reformatie zich
zelfs
Christelijken ernst
de
gunnen, dat ze
illusie
nistische studie
slechts
dit
ook aan de
er als regina in geslaagd
haar ancilla
als
schijn.
universiteiten te
Dank
zij
in
dienst te
was de huma-
nemen. Toch bleek
het gemis aan philosophisch karakter
kon het toenmalig Humanisme de Theologie der Reformatie ongemoeid
laten,
maar
ze deed dit zonder het doel, dat het zelf najoeg,
het oog te verliezen. Feitelijk bleven in de Facultas Theologiae
uit
en de Facultas artium
dan ook de Christelijke en paganistische
wereldbeschouwing onverzoend naast elkander staan; en kon reeds in
Luther's dagen de ure geprofeteerd, waarop deze Facultas artium religie in pantheïstischen
haar systema tegen dat der Christelijke
vorm zou geest
ook
overstellen. Dit wachtte slechts in
deze faculteit zich van den
dingen zou keeren,
der
om
op het oogenblik, dat de
vorm weer naar het wezen
voort te spinnen aan den draad, die
eens aan Aristoteles' vingeren ontglipt was.
Voorshands echter trad licht.
De
dit
dualisme nog ternauwernood aan het
golven der Reformatie sloegen zoo machtig over het noorden
en westen van Europa dat het ,
Humanisme spoedig een overwonnen
standpunt scheen. Niet de quaestie van den schoonen vorm de zake der Religie
nam
hart en hoofden in
,
,
maar
en de breede schare
der in hun rust gestoorde Humanisten achtte zich gelukkig dat ze ,
aan de nieuw opgerichte Protestantsche universiteiten een plaats vond
voor het hol van haar voet. Reeds dat
worpen
te zijn
ze, insteê
van miskend en uitge-
gezocht en geëerd werd scheen haar rijke winste; en ,
,
toen Melanchton, die de geestelijke vader dezer nieuwe universiteiten
werd, de nieuwe Theologie zelve philologisch kleurde en aan dege
Humanisme niet ten vorm van niet geringen
philologische propaedeuse bond, begreep het
onrechte
,
dat het ook, onder dezen nederiger
invloed verzekerd bleef.
het
Humanisme
,
Immers ook op de Theologie drukte
alzoo
het wetenschappelijk stempel, en juist hierin school
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 135](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's