Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 332
Deel een. Inleidend deel
Afd.
324
Kerk
DU PIN EN GERBERT.
§ IO4.
uitsluitend de Casuïstiek, en
hij
met zeker zwak protest tegen de lakse moraal der
blijkbaar
Jezuiéten.
III.
moraal bespreekt
363). Bij de
(p.
dat
Hfst.
2.
Toch kent ook Mabillon geen anderen uitweg, dan dat de Optandum admodum esset,
vaste regelen voor elk geval geve.
ut nostris
temporibus
.
Ecclesia
.
.
,,
certas confessionariis praescriberet
.
regulas, in poenitentiae tribunali universim observandas "
Ook
heid zou uitloopen.
§ 104. Louis Ellies
Ook aan
in.
du Pin en Martin
Ger bert.
Louis Ellies du Pin
het gevoelen van
Du
een te hooge waarde gehecht.
maar Syncretist
twee malen toe
zijn
op
schrift
gemeenlijk
is
Pin toch was niet bon Catholique
om
en daarbij onmanlijk genoeg
,
vrij-
ten opzichte van de Philosophie neemt hij
geen ander standpunt dan Aquaviva
tot
376).
(p.
wat natuurlijk op een nog sterker binden der Christelijke
Iets
,
voor de censuur
gebracht gevoelen terug te trekken.
Gallicaansch in het Kerkrecht en Jansenist in zijn leerstellig verzet
Rome, had
tegen
hij
toch niets gemeen met de beginselvastheid,
die een tijdlang deze beide richtingen sierde. Veeleer herinnert
aan Erasmus, zoo door
Pin
halfslachtigheid
over
zijn
breede geleerdheid
als
door
van karakter. Het oordeel nu van zulk een man
Theologie en haar methode kon uiteraard geen richting
de
vertegenwoordigen en heeft dus slechts voorbijgaand belang.
Methode pour étudier anoniem in
,
en
is
eerst
het Latijn, op
hij
in
zijn
,
Zijn
Paris 1 7 1 6 verscheen dan ook la Theologie door den protestantschen godgeleerde Christell ,
,
Du Pin's naam,
gici recte instituendi geeft
Du zijn
Aug. Vind.
uitgegeven (Methodus studii theolo1722). Zijn theologisch standpunt
eerste kapittel in dier voege aan
,
dat er
is
een
theologia naturalis, die uit de gegevens der natuur wordt geput, en
daarna een theologia revelata,
in
de H. Schrift en in de Traditie;
maar zóó dat de vraag of deze revelatio geloof verdient door de ratio moet worden uitgemaakt. Hij zegt toch „ Avant de se rendre :
a
cette
autorité,
que cette autorité
il
est
ne'cessaire,
que
est infaillible et qu'elle
la
raison soit persuadée
juge
qu'il est
constant,
Dogmes ou les maximes sont appuyées sur cette autorité" Den gang van het theologisch onderzoek bakent hij diensvolgens aldus af: i. met het redelicht vaststellen, dat er een God que (p.
les
2).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's