GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 122

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 122

Deel een. Inleidend deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

,,

Afd.

114

Hfst.

2.

§ 59. RESUMTIE.

III.

§ 59. Resumtie.

Met

de

de

tusschen

tegenstelling

en

intellectueele

mystieke

Scholastieken bereikte de ontwikkeling der Theologie haar eersten

De

mijlpaal.

Reformatie gaf aan die ontwikkeling een principieel

afwijkende richting, en het

Bacon

leidde,

toeschrijft,

pad der Theologie Theologie

hopeloos

maar het was op

langstelling der

Egypte taal

ten

wilde ze

uit

men

sterk,

zich

onmachtig gebleken,

om

de groote pro-

van

zijn

maatschappelijk

innerlijk leven en

zich geestelijk

zijn dialectische

en luisterde

,

vormen-

met de be-

,

wanhoop, naar wat Indië en Perzië, Klein-Azië en in

wondere geheimzinnige

gehoore bracht. Die mysteriën dacht men begrijpen

juist

;

der

men

niet in;

hun onbegrepen vorm moesten

in

ze het ontzachlijk ledig aanvullen

het bewustzijn

van het

van menschelijk denken

Formeel voelde het

de traditie van aloude mysteriën

niet

zal,

oupxvuv zijn intrede in de

rSóv

fixaiXelocc;

Te midden van arm

lossen.

te

60 blijken

in §

niet als vrucht

,

volstrekt

weelde gevoelde

men gemeenlijk aan Roger

we nu kortelijk den loop, dien de nam, dan komen we tot deze resumtie.

bankeroet.

menschen

's

dat

wereld deed, stond het menschelijk denken

Grieksch-Romeinsche

blemen van

ons

gelijk

in dit eerste tijdperk

voor een

,

Overzien

af.

Toen het Christendom maar als svxyysXw rvjg

bestaan

initiatief

,

dat het afgebrokkeld denken in

toenmalige maatschappij achterliet. Tusschen

die mysteriën en de heerschende philosophie dus geen gevaar voor

botsing.

meet af

mensch

Maar anders stond zich,

richtte,

overstelde.

dit

met het Christendom, dat van

niet alleen tot het gemoed,

en eene

voCpia,

roïi

Dit leidde er aanstonds •

terdege onderscheid moesten

maar ook

tot

&sou tegen de toe,

den denkenden

<ro(ptx

rov kÓt^ov

dat de Christendenkers

maken tusschen de formeele

disciplinae

die later in het Trivium en Quadrivium wierden saamgevat, en de materieele resultaten

,

waartoe de philosophie met behulp dezer

meele gegevens gekomen was; en wel met dien verstande, dat

for-

zij

de

formeele gegevens overnamen en tegen de materieele zich te weer stelden.

Hierbij

echter ontstond nu drieërlei mogelijkheid.

Christelijke religie

kon

haar eigen inhoud, en

zich tevredenstellen los

Of de

met een doordenken van

daarnaast de paganistische philosophie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 122

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's