Van het kerkelijk ambt - pagina 25
Gereformeerde Stemmen. boven de massa en de aanzienlijkheid en de der wereld, in getal en aanzien
geleerdheid
en
door
wijsheid
wat
reeds
den hemel
in
verheven.
bloeit,
Men
zoo
spreekt
maar men
dikwijls
zelden
zoo
leeft
rijkdom van dat woord
Wie
het
inziet
en
van
pelgrims;
den vollen
in
in.
er in
leeft,
voor dien
wordt op eenmaal de kerk tienmaal rijker en heerlijker, en die weet dat de kolonie van die kerk op aarde er het minste deel
van
is.
Over heel deze machtig groote kerk nu onze
regeert
Gods,
op
broeder
Jezus,
de
bij
onderscheidene
zeer
anders over de eigenlijke breede,
gratie
Heel
wijze. rijke,
groote
gewesten van die kerk die reeds in den hemel zijn,
op
en heel anders over dat kleine deel dat aarde toeft. En wederom onder het deel
hun klage over op
kennisse komen, en heel anders over de voldie tot belijdenis van zijn naam worden of reeds kwamen. Nu is ons van de wijze waarop Jezus, onze broeder, die tevens Zoon van God en God zelf is, de eigenlijke kerk in den hemel regeert, slechts zeer weinig geopenbaard. Dat behoeven we ook niet te weten. Wie zalig in zijn Heere mag afsterven, zal het na zijn heengaan uit ons midden wel zien en ervaren. Slechts mag in het algemeen gezegd, dat de heerschappij van Jezus over zijn kerk in den hemel bijna
uitoefenen.
Maar nu moest
Er was onder hem geen troon. Zijn plaats was in den hemel, en van daaruit moet hij nu ook zijn kerk op aarde regeeren. En dit nu doet hij door zijn Geest en Zijn woord. Niet door zijn Geest alleen, en ook niet door zijn Woord alleen, maar bevlekten
ons,
Dit
is.
Voor
in dit
kleine deel zijner kerk toch heeft onze Koning,
overeenkomstig
onze
gelegenheid
en onzen
stand op aarde, een geheel eigenaardige wijze
van
zijn
De
bewind
Wierd een van
Maar het
bij
ligt
verkorene
in
dit
van
de zonde.
door de inplanting
geloofsvermogen
het
plotseling
en in
zonde afgescheiden, niet alzoo behoeven.
volstrekten zin
dan zou
oefenen ingericht.
uit te
oorzaak hiervan
alle
tot die afsterving
en afscheiding komt
Gods kinderen vóór den dood niet. het blijft tot op hun dood een
Integendeel
De
op de
rust
onderscheiding
menschen
Wij
om van
er
dragen en het
te
om
nu
tusschen
beliefd
een
bewustzijn
heeft het
innerlijk
Gode
leven en dat
wonderbaar verband
zoo
om
spreken in ons loflied
En nu
dat
is,
het in ons bewustzijn
uit te
en in onze belijdenis.
te
leggen, dat het leven op het bewustzijn werkt
omgekeerd
en
De zonde en
van
tastte
dit
bewustzijn op ons leven.
het eerst in het bewustzijn,
trad
daaruit
Adams
leven aan,
en
dienovereenkomstig komt de Heiland nu ook met zijn genade door het Woord eerst tot ons bewuslzijn,
om
ons alzoo
te
vormen naar
zijn beeld.
Ware
zoo, dan zou de Heere doen hebben dan rechtstreeks uit den hemel den bliksemslag van zijnen Heiligen Geest in de zielen der verkorenen te werpen. Ze zouden dan herboren en het
Jezus
doel dit
dier
dit
niet
niets te
der kan,
Dat dan ook het voorbeeld
verlossing geheel bereikt zijn.
toont
ons
vroeg stervende wichtjes, die nooit
iets
van het Woord vernomen hebben. Maar als ge niet in de wieg sterft, maar opgroeit en tot uw bewustzijn ontwaakt, kan dit
niet.
Dan
moet,
bewustzijn
ging,
geteekend; al Gods heiligen uit Oud en Nieuw Verbond vertoonen er ons de sporen van; al Gods gezaligden op aarde hieven er
Woord.
lijk
bestel
en onze verordineering
weten,
te
het
heilige
Gods
dragen, maar dat het onze aard,
te
roeping
apostel
worsteling.
naar
zijn
Paulus heeft ze ons in Romeinen VII duide-
eindelooze
tusschen
eenmaal zóó geschapen, dat onze bestemming niet is, om een verborgen, onbewust leven in ons
Geheel anders daarentegen gaat het toe
weg.
ons leven en ons bewustzijn.
onze
dat deel der kerk dat op aarde
hij
en onreinen, voor
door die beiden sadm.
wassenen,
is.
;
bang en beklemmend Amen. Daarom voer Jezus ten hemel en ging van ons weg. AVaren we reeds op aarde een kerk van heiligen, hij zou bij ons hebben kunnen blijven, en zijn heerschappij van uit de aarde ook over de kerk in den hemel hebben kunnen
gebracht
geheel geestelijk en rechtstreeksch
en een ieder vond in op die weemoedige klacht een
zijn eigen hart
dat op aarde
toeft, weer zoo heel anders over de kleine kinderkens, die sterven aleer ze tot
23
omdat de zonde door ook de genade uw bewustzijn aangrijpen, en hierin wortelt de oorsprong en de noodzakelijkheid van het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's
![Van het kerkelijk ambt - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/van-het-kerkelijk-ambt/1898/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's