GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 36

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen.

34

kerkeraden en hoogere besturen, zijn daarom geen wettige besturen, omdat ze i. saamgevoegd zijn naar een ordening die tegen den

Woorde Gods is, en 2. bij hun besluiten tegen de wet der kerk, d. i. tegen Gods Woord ingaan. Waar nu geen wettig bestuur is, moet het opgericht, en kan het niet opgericht of er moeten eerst ambtsdragers zijn. Waar dezen dus niet zijn, moeten ze eerst verkozen. Of ook, waar wel ambtsdragers zijn, maar die weigeren een wettig bestuur te vormen, moet een ander

ambtsdragers naast hen optre-

stel

den, gelijk dan ook geschied Hieruit

echter

en

volgt,

Geen grooter ongerijmdheid kan ons derworden toegedicht dan nog onlangs door Dr. Hoedemaker geschiedde, die ons halve

de meening toeschreef, alsof de herders en die niet met de Reformatie mededeswege naar ons oordeel van hun

opzieners

gaan,

ambt vervallen waren. In het minst

hun ambt en

zullen

als

Maar

het

dusgenaarod

zal het ge-

een

is

weigeren in het wettig bestuur samen

deswege terstond hun ambt kwijt

te

werken,

zijn.

een steen, ook

wordt

al

den muur. En zoo ook blijven de amtsdragers in hun ambt, ook al is het dat ze weigeren zich te voegen in het niet ingevoegd in

wettig bestuur.

regel

zich

zij

onwettig en dus

en

naar

is

gevoerd wordt

Gods Woord in. dit nu wordt voor hen des te bezwarender van aard, omdat zij zich niet

En

hij

voeren,

zij

ongoddelijken

tegen

blijft

waaronder

Bestuur,

geen bestuur, omdat het saamgevoegd

is.

men

wicht van deze gevolgtrekking beseffen, hieruit

steen

in

voegen en dat

volgt volstrekt niet, dat de ambtsdragers, die

Een

niet.

ambtsdragers geoordeeld worden.

blijven

Zij

slechts

in dit valsche bestuur

helpen

voeren,

weigeren,

zich

de

naar

Gereformeerde

meê te werken Gods Woord.

voegen en het

maar omdat zij als bestuur saam

gelijktijdig

een bestuur, dat

in

voegerk

te

kerkenordening

en naar

leeft

Dat eerst na het zichtbaar worden der Kerk het ambt optreedt.

9.

Zoo is dan de kerk er eerst; zichtbaar geworden zijnde door den heiligen Doop in die kerken komen de ambten; en die ambten worden bekleed door ambtsdragers, die, saam ;

Vandaar, dat het Sacrament van den heiDoop in gevallen van nood evengoed bediend geworden door de geloovigen die

ligen is

niet

in het

ambt stonden. In de Luthersche

in een college vergaderend, het bestuur over

zusterkerk grijpt dit nog gedurig plaats. In de-

de kerk vormen. Toch moet hier nog iets bijgevoegd. Immers, zeer terecht zou men kunnen vragen Als het ambt eerst in de reeds zichtbare kerk inkomt; en die kerk is reeds zichtbaar geworden door den heiligen Doop en de heilige Doop

Roomsche kerk

:

;

is

een

Sacrament,

mag bediend worden eerst het

ambt

komen, en een

om

alleen door

dat ;

eilieve,

er zijn,

om

door dien

tot

Doop

't

ambt

dan moet toch den Doop te te

geraken tot

zichtbare kerk.

Dit

argument schijnt

bezien, toch,

o,

sterk,

maar

is,

wél

zoo zwak.

Het Sacrament van den

heiligen

toch

wordt door de ambtsdragers bediend, niet wegens innerlijke noodzakelijkheid, maar uit hoofde van architectonische raadzaamheid.

doodsgevaar, voor

En

wel hebben onze kerken den dusgenaamden-

nooddoop

niet

overgenomen, maar toch wel,

en hierop komt het aan, ook zulk een doopals

Doop

erkend,

nooddoop

voorts den

en

afgeschaft uit heel anderen hoofde.

Erkend.

Want immers, de doop van een kind, dat onder Roomschen of Luterschen gedoopt is, wordt door de Gereformeerde kerken wel terdege

als

Doop

erkend, zonder dat

onderzoek doet,

Doop

het, bij

is

het zieleheil van het kind zelfs geboden.

een

men

of het wel gedoopt

vooraf

is

door-

pastoor of pfarrer.

Daar men nu weet, dat Roomsch- of Luthersdikwijls den leekendoopzeer

gedoopten

ontvingen,

zoo

blijkt

dat de Gereformeerde-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's