De gemeente gratie - pagina 13
Tweede deel. Het leerstellige gedeelte.
HET OP TE LOSSEN VRAAGSTUK.
II.
Het op
te lossen
Hij
vraagstuk.
de rivieien tot eene woestijn, en watertochten
stelt
tot een dorstig land.
om
de
Het vruchtbare land
tot
zonten grond,
boosheid dergenen, die daarin wonen. Hij
stelt
de
woestijn tot eenen waterpoel, en het dorre land tot water-
Psalm 107
tochten.
Den
strijd, in
:
33—35.
ons vorig artikel, uit veler levenshevinding, naar dat leven
geteekend, tusschen onze voorstelling en de werkelijkheid, zou men kortweg aldus kunnen formuleeren, dat de wereld meê- en de kerk tegenvalt. Opgevoed in een belijdenis, die, gelijk ze veelal verstaan wordt, van zelf
de wereld niets weet dan „dat ze in het hooze anders, dan dat ze
om
bereid,
is
ligt''
en van de kerk weinig
„de vergadering der geloovigen,"
is
men
er op voor-
de wereld op zonde na zonde te stuiten, en in de kerk zich
in
aangetrokken te gevoelen door een ideaal heilig liefdesleven. En wie nu,
met een voorgevoel van het zóó
te zullen vinden,
wereld ingaat, en het geluk heeft
in nobeler
op volwassen
leeftijd
de
wereldsche kringen te mogen
verkeeren, na in eigen kerkelijken kring, van veel censuur en kerkelijke ergernis te hebben gehoord,
die
moet wel aan het twijfelen omtrent de „De wereld viel meê en
juistheid zijner belijdenis raken, en in dat zeggen:
de kerk tegen, de uitdrukking vinden van
We
laten
zijn
eigen gewaarwording.
nu voorshands met opzet het even notoire
feit
rusten, dat
wat andere kringen het leven der wereld, ook na de somberste voorstelling die men er zich van gedroomd had, nog erger blijkt dan we dachten en soms een blik in de diepten des satans gunt; alsook dat om-
in
heel
gekeerd in broeden kerkelijken kring niet
maar
bedoeling
zout vergeleken worden,
bij
is
voorshands alleen,
om
stille heilige
maar
krachten werken, die
feitelijk
bederf weren. Onze
het begrijpelijk te maken, hoe zich in
de veelszins oppervlakkige publieke opinie én vroeger én nu de overtuiging nestelde, dat de wereld beter en de kerk slechter was, dan
de
zijde
der Christenen in theorie
wüde doen
gelooven.
Het
is
men van
toch in de
wereld die pubheke opinie, die sinds de drukpers haar eens zoo verspreide deelen saambond, de macht
is
geworden, waaruit de vraagstukken van
het leven naar boven komen, die dan daarna in de toongevende levens-
beschouwing hun beantwoording zoeken. Daarom dingen we voorshands op de aangewezen tegenstelling af. Zelfs nemen we haar met opzet
niets
in zoo krassen, schrillen vorm.
Want wel
is
er veel tegen te zeggen,
maar
voor een deel stuit toch ook elk onzer gedurig op gelijke tegenstelling in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's