GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 22

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.

S

kracht, die verre alle hiërarchische kracht te boven gaat, straalde hiervan uit. Juist dit

besef van vrijheid toch geeft aan elk

eigen besef van

van Allah. Het

verplichting en is zelfs

Mohammedaan

een

verantwoordelijkheid voor de eere

niet de besnijdenis, die

hen saambindt en die

dan ook soms op ongehoorde vpijze verwaarloosd wordt. Alleen de Zelfs het traag zijn in belijdenis van Allah en zijn Profeet bindt.

waarnemen van de vormen van aanbidding of het niet nakomen van de ordinautiën van den Khoran en de Sonna, wordt geduld en vergeeflijk geacht, zoo maar dit ééne vaststaat, dat men kloek en het

openlijk

partij kiest

tegen een ieder, die den Islam bestrijdt, en zelf

luide roept voor Allah

opvolging

in

en

Over het Khalifaat, over de

zijn Profeet.

het Khalifaat,

kortom over

alles

mag men desnoods

gevoelen verschillen, en in Marokko en op de kust van Zanzibar

in

moge

zelfs

een ander Sherifaat dan dat van Mekka gelden, toch voelt

van den Islam, in wat wisselenden vorm ook, zich één medegeloovigen, haast zou men kunnen zeggen, als leden van

elk

belijder

met

al zijn

het ééne zelfde heilige menschdom. alleen

Niet in een schijnorganisatie,

Moeslim vindt de Islam zijn Vandaar ook dat Mohammed noch een

in de persoonlijke belijdenis der

onverwinnelijke

vastheid.

noch een opvolger aanwees. De Muzelmansche gemeente moest, bij zijn versterven, zelve den man aan-

erfelijk

Khalifaat instelde

wijzen die aan

't

hoofd zou staan.

De donkere schaduwzijde daarentegen van het Mohammedanisme, die

eveneens uit

zijn

aan geestelijke diepte.

nomistisch karakter voortvloeit,

Het

is

zijn

gemis

kent geen wedergeboorte, het kent geen

diepere opvatting van de zonde, het mist elk soteriologisch karakter,

dat verder dan vormelijke verzoening reikt. in

zijne

opkomst

deel, vergelijkt

alle

men

Niet alsof het daarom

hooger zedelijk standpunt verzaakte.

den zedelijken toestand, dien

Arabieren vond, met de zedelijke norma, die

hij

Mohammed

Integen-

onder de

zelf instelde,

er zeer stellig vooruitgang en een hooger bedoelen.

dan

is

Zijn inzettiugen

over het huwelijk en over het gebruik van wijn, gingen tegen den

Maar meer de norma aangaf, was dit niet,

zedeloozen toestand op sexueel en alcoholisch terrein

dan een verschuiven van de

Mohammed was

zelf

lijn,

die

in.

een minnaar van het sexueele, en brak reeds door

gebod van „niet meer dan vier vrouwen" heen te gaan, den ernst van zijn gebod, terwijl het concubinaat van de slavinnen zelf over het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's