Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 23
college-dictaat van een der studenten
;
§
Introdudio.
1.
voltooid en ontplooid (zie boven Gen.
en H: 1/3) maar slechts het
slot
I
23
in
de
aarde leggen van den zaadkorrel, opdat de potenzen zich ten volle ontwikke-
Toen men zoo
len zouden.
maar ook
heden
historie
erin te brengen.
element
zag, dat
Men
men gepoogd,
heeft
het historische
begreep, dat een Locus de Christo niet behan-
worden zonder opname van
deld kon
de Dogmatiek èn de essentiëele waar-
bij
kwam,
pas
te
het
der bovennatuurl. geboorte, op-
feit
standing en hemelvaart, zoodat de kwestie niet uitsluitend loopt over den per-
wezen en de natuur van Christus en Zijn verhouding tot den mensch („ Wie is de Christus ?") maar men ook met historische feiten
soon, het
en den kosmos
doen
te
moest erkend worden, dat de Christus
heeft. Ja, er
verschenen zou
indien het
zijn,
feit
komen. Daar aldus bleek, dat torisch proces, ging
volgende historische
bij
van de zonde
niet
als Verlosser nooit
tusschenbeide was ge-
eiken Locus te rekenen viel met zeker his-
men per slot van rekening in de Dogmatiek op die opeenmomenten drijven. Men behandelde zoo eerst den Locus de
Deo; dan de Schepping; den Val (verbreking van de orde); den Christus (verlossing van zonde) dus regelde de orde van de Dogmatiek naar het historische proces. Toen men al te veel daaraan ging toegeven, is het niet zoo ;
nog nauwer nam en zeide
onbegrijpelijk, dat Coccejus dit historisch denkbeeld
„neem de Dogmatiek foederaal." Wat verstond
men de meening,
kringen vindt het
gie,
de
eerst
Verbondsleer
en
dat
Verbondstheorie
de
wijl
hij,
de
in
hij
man van de
wereld
Ze hebben
Foederaal-theologie.
:
daaronder ? Buiten de Geref. Foederaal-theolo-
bracht.
Men
verwart dan
echter
niets
gemeen met
elkaar en zijn geheel verschillend:
de Verbondstheologie
a.
sche
en
val,
den
God
met
mensch
en
heeft
in,
moet worden
bezien
in
Israël,
met Zijn Kerk, enz. Dus
meerder
licht in
openbaring
van
tot
de
Coccejus
bedoelt,
verschillende bedeelingen gegeven zijn
Noach, de Patriarchen,
Christus
van minder delijk
Cameron, enz. en
BuUinger,
God
de Foederaal-theologie van
b.
volgens door
in
(Calvijn,
dat
in het
van het {werk- en genade-)verbond
maar den
door en door Gereformeerd tegenover de Room-
verhouding tusschen
geheel de licht
opvatting
Luth.
is
:
Mozes en
:
dat er achtereenin
het Paradijs, na
eindelijk
de bedeeling
een voortschrijden der openbaring
een reeks van stadiën en perioden en die ein-
den Christus voltooid
is.
Elk van die perioden
der openbaring heeft nu geleid tot het sluiten van een nieuw verbond, zoodat
we
krijgen een
verbond
bij
de schepping, den
val,
met Abraham, Mozes,
en eindelijk het N. Verbond. Onder Foederaal-theologie
waarheid geeft
staan, die de toelichting van de
volgende verbondsopenbaringen
;
die de
in
is
dus die theol.
het proces van die
Israël
te ver-
op elkaar
openbaring beschouwt als een historisch
proces in verschillende perioden, die telkens met een nieuw verbond worden ingeleid.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's