Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 13
college-dictaat van een der studenten
:
§ de
b.
Supralapsarii
H.
De
in Christus.
organisch
verband
altijd vast,
supralaps. idéé
onder
staat
ook van
Schrift
hielden
der schepping één proces
geheele loop
wordt
Introdudio.
1.
meet
:
is
13
dat er maar één decreet
een wereld, die ontstaat, dus, dat er één proces
Godsgedachte.
één
af het voorzienig bestel
Aldus
is
en de
valt,
gered
en alles
is
we
vinden
in
in
de
Gods ingeweven met den
Christus en de Christel, mysteriën, de redding der menschen alles beheerschende.
Hoe wordt nu de
Voorzienigheid in de H. Schrift rechtstreeks met den Christus
verband gezet ?
in
Hebr.
„God
1
3
:
bende, heeft
dan
geheel
wordt soteriologisch gehandeld
veelmaal en op velerlei wijze
deze laatste dagen
in
wordt van
afschijnsel
het begin van dit hoofdstuk
'm
voortijds
dien
Zijner
gezegd
Christus
heerlijkheid, enz."
ineengeschakeld
worden
door het woord Zijner kracht;
lo.
:
de vaderen gesproken heb-
tot
ons gesproken door den Zoon, enz." en
tot
vers 3:
in
Hier zien
we
Christus
is
„Dewelke alzoo
heeft teweeggebracht ; 30. dat Hij gezeten
is
in
het
het, die alle
dingen draagt
en heerscht als koning. Alzoo: de
worden ineengeschakeld en genomen onder
deze plaats
is
is
d\e door zichzelf de reinigmaking onzer zielen
2.
schepping en voorzienigheid ; de zaligmaking der zondaren en het lijkheid
Hij
dus, dat drie denkbeelden
deze zoo sterk sprekend,
der voorzienigheid, der verlossing en
wijl
we
bij
heer-
Daarom
hier het geheel (het
der heerlijkheid)
rijk
't
rijk. der
het subject Christus.
werk
elkander hebben
onder het subject Christus. ƒ
Cor. 8
AAA
:
r,^ulv
6.
Qizc
cic
Xpca-Toc,
'lr](Toüg
Sc'
'o
7rxTr,pj
rx
c'j
}^
tcx^jtx^
c'j
y.xI
rk
Trk-^TXj
rijUilt:
Sc'
'Kxl
rifjcitc
xLtcv, kxï
zri;
st^
KCp(Ct:
<xLrz~j.
Vinden we 't niet zoo sterk en in ander verband, maar toch zóó, dat de samenhang tusschen de providentie en het soteriologische werk helder uitkomt. Hier wordt onderscheiden tusschen ï^ en S'.x. Wil men het scherp vatten, dan wordt de Vader als Bron des Levens aangegeven maar daarnaast en daarmee saamgevoegd staat 5 YJjpczg 'ripL'M '{ri<roüq Xpccrrcc;, dus niet de Scheppings- maar de Heilsmiddelaar
(dit
voorzienigheid
wordt
e^ect met Christus.
duidt hier
het in
Kópcc^
aan)
;
door
Hem
Ons einddoel
ligt
in
de verheerlijking Gods maar
Nog omstandiger
en nog krasser wordt dat uiteengezet wordt gehandeld over Christus in Zijn eeuwige wezenheid
waarin
in
haar
Sc'
xLrcj.
16,
waar
in
Coll. 1
als
Beeld des Vaders,
:
de volheid der heerlijkheid woont, en Hij wordt aangegeven als degeen, is van het eeuwige leven vers 15 Hij is het beeld des onzienGods, de eerstgeborene van de heele schepping, want in Hem zijn alle al
die de drager lijken
Dus de
bestaat alles.
verband gebracht met den Vader maar
dingen cKTca-rxi.
;
geschapen. KX'. xiiTOi;
Dan
vers 16 (slot) en 17: rx Trxurx
ittc Tcps Trx-jT'oy, kxI
rx
ttx'jtx
h Jcir'j)
Sc'
xlroü
a-yjia-rr,Kiy..
y.xc
e^V
airsv
Het VOOrzienig-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's