Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 113
college-dictaat van een der studenten
§ 's
de
God
zijn.
dan
rk
dezelfde
in
weg
kind
invloed,
is
een
de conformiteit
persoon
niet
alleen zijn, zal
Gods op 's menschen van 's menschen en
zoo
bewerkt, dat het zonder
gelang de
naar
hooger of lager alleen
werkt,
iemand een zonden
der
hooger of lager staat ?
slaaf,
ander
al
kunst
moet
hij
Afficeert een
vrij
invloed
bewerkt
is
maar
wordt,
of
wetenschap
of
daarvan
af,
maar
Daarom moet dan
vrij
voorstelling,
tot het
wordt
dan
wordt de
dan
De
vraag, of
iemand door een
of
Gods invloed op
deze verheft of verlaagt,
we
zijn
niet slaven
hoogste standpunt van zedel. vrijheid opgeklommen.
verkeerde voorstelling worden afgesneden, alsof onze wil
alle
zou
alsof
maar
slaaf,
te influenceeren
b.v.,
onzen wil en persoon maakt ons dienstknechten, maar dan geworden,
geen
hij
drinken,
te
nog zoo hard werken.
of slaaf, hangt volstrekt niet
iemand
om
over
weet iemand echter een ander
;
van
beoefening
tot
immers geen
alleen
't
beweegt, dat dan de zedel. vrijheid van het
zich
men
staat
den
langzamerhand
kind
zijn
Haalt
slaaf
hooger,
laatste
'wïpyv.y.
Door verheffenden invloed echter wordt
slaaf.
hooger.
klimt
deze
is
zal
volkomen zuiver
wil
invloed den mensch, dan daalt deze, verliest zijn zedelijke kracht
onzedelijke
en wordt
tot
op
die
de
dan
wil,
menschen
's
Juist wijl
Tr-ia-'y.
doorwerken,
richting
Of
?
op
God dien, doet wat de hypnotiseur doet, en hij kan God wil. Is het echter waar, dat in het gewone leven,
zet
wanneer een vader strijd
wil
113
Maar, zegt men, dan heeft de mensch ook geen vrijen wil
dan
anders doen dan
niet
ttóuvtx 'v
volkomen kan
want
Gods
van
zijn
wil bereikt.
meer,
conform aan Gods
wil geheel
Influxus
zal
dan
Gods
Providentia relaia ad creationem rationalem.
menschen
rad van
doordat
wil
De
3.
God
als
zijn,
dat
er af bleef
;
moet worden afgesneden de
de ware vrijheid ware, dat
God
aan den wil kan
niet
aankomen en de mensch daarover zelf heerschen moet (Armin. en Pelag.). Daartegenover stellen wij, dat de ware zedel. vrijheid van den mensch juist klimt naarmate de invloed Gods op onzen wil grooter en machtiger wordt. Alle zonde bestaat daarin, dat er iets gekomen is zóó, dat de inwerking Gods op onzen wil weg is. Dan pas is de zedel. vrijheid hersteld, als God weer met volle kracht
op onzen wil werken kan.
Nu hebben we
er
in
de
eerste plaats
op
materie buigen moeten voor de autoriteit van
problemen zoo
licht er toe
aan
redeneeringen,
weg
te
onze de
ziel
wijl
men
in
deze
bij
deze
eigen besef te veel te hechten
gaven
ons grooter zekerheid
om bezwaren
die
dan Gods Woord.
zegt,
dat
de causa secunda absoluut staat onder de ivipyiix
De meest teekenende
Jes. 10 UI
die
Gods Woord,
zijn
we ook
Zoo zouden we echter schade lijden aan en aan de zekerheid van ons geloof. Daarom wenden we ons tot
ruimen
Schrift,
Gods.
alsof
komt, ook voor
hoe
te wijzen,
:
15,
en wegwijzende plaats is waar gehandeld wordt van Nebukadnezar, :
die als machtig vorst
a
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 113](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's