Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1006
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Christo (Pars Tertia).
190 3e
Tusschen deze twee
in
de pantheïstische
ligt
lijn,
omgekeerd overvloeit en men
het menschelijke en
in
waarbij het goddelijke
verhooging met een actie van de eene of de andere natuur
hebben echter
Alle deze drie voorstellingen
aan
karakter
koninklijke
Men kan
is.
de koning
Uw
der hemelen.
maar overdrachtelijk
Zoo doen 't
koningschap figurative
dat
of
of realiter
koninkrijk kome, niet moeten opgevat in letterlijken zin,
den zin van hoogen invloed en geestelijke werkingen.
in
Ethischen
en
die den
Groningers,
koningschap alleen
Christus'
Zijn
—
is
der waarheid, van liefde waardoor alle
rijk
van
de
het
De waarheid van
maar dan is 't koningschap figurative Zoo beweert men nu ook, dat de uitdrukkingen: het konink-
niet reëel bedoeld. rijk
heeft.
het eigenlijke
zeggen, dat Rafael de koning der schilders. Beethoven
de wereld der tonen
in
zij
de
bij
!
saam met de vraag
hangt
Dit
bedoeld
doen
te
gemeen, dat
koningschap ontnemen.
zijn
koningschap vernietigt men
dit
men
niet weet, of
een
realiteit
zekere
mond vol hebben van weggenomen wordt en meerderheid
zedelijke
over-
blijft.
Daartegen
opgekomen. zoo
nu
Gereformeerde Kerk
de
is
Neen, zeide
zij,
dat koningschap
Hoe ontdekt men
nu, of een
met de Luthersche Kerk
maar
niet figurative bedoeld,
is
Ie
Christus
is
daarin van de paradijswet onderscheiden
eenig
:
die
en
draagt
't
bij
het
in
haar
te
?
Dat
te
krijgen zijn.
was van God Drie-
koningschap. rijk
plaatsbekleedend
als
der genade Zijn v/et aan Sinaï geeft.
Nieuwe Verbond nadruk op, dat
vervullen, d.
Christus
i.
het typische karakter uit de
Hij niet
om
gekomen
haar reëel
te
is
om
de wet
in Christus'
ligt juist
koning
Waar
is
het,
Jezus dan
wet wegneemt, daar te
ontbinden, maar
om
maken, en den vollen inhoud aan
te
Het verschil tusschen het typische en het vervulde, kan men het best
geven. duidelijk
maken door de
gezien èn op zich
zelf.
vergelijking van stereoscoopplaten door den stereoscoop
Op
zich zelf zijn
den stereoscoop gezien, worden ze vol reëele.
der wet
in
Christus
Hem
vernietigt de
elke levensbetrekking
kenmerk, was, naast
is
Sinaï verstaat, weet, dat deze juist
dat de laatste
is,
wetten geplaatst wordt,
typische
allerlei
bizondere
legt Hij er
bedoeld
op Sinaï van Christus. Dat de wet van Sinaï een nationaal karakter
plaatsbekleedend die in
figuratief
en leider van de krijgen, die
Wie de wet van
wetgever.
is
koningschap reëel of
koning, die als koning optreedt, wetgever, rechter en uit-
voerder van zijn vonnissen
het
strijd
reëel mogelijk.
blijkt daaruit, of die
ook
in
en
is
staan
;
blijft
;
wet
zij
plat
— dat
ontstaat er niet,
Hij
het type
is
Christus, dit
dat absoluut.
het begrip „wetgever" zelf sluit
uit,
;
maar door
gestalte
maar maakt, dat de
op ons aandringt.
dus wetgever.
is
vorm en
;
dat
is
volle kracht is
het eerste
Geen ander kan
dat nog een ander die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's