Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 163
college-dictaat van een der studenten
§ op hem
We zet,
Providentia in relatione ad peccatum.
en breed het
van
die
sterven
zal
zonde sterven
wie eerst rechtvaardig
;
n.1.
dat de
20
ziel,
dan zondigt,
is,
wie eerst zondigt, maar zich bekeert,
;
zijn (vs.
vv.)
van het recht wordt opge-
ééne groote zaak wordt toegelicht,
kanten
alle
dat
stelsel
163
hem
en de goddeloosheid des goddeloozen zal op
zijn,
zien, dat hier uitvoerig
zondigt, zijn
De
5.
hij
die
zal in
zal gewisselijk
leven.
Lezen
we
die
zondigt,
die
vaderen vergeldt
Jeremia
Heere
32
daartegenover wat staat Jeremia
de profeet schijnbaar
15
zal in
4-
:
in
lijnrechte tegenspraak
sterven"
:
hier
:
:
17, 18. In zijn
met Ezech.
18.
gebed spreekt
Daar: „de
ziel
„Gij Heere, die de ongerechtigheid der
den schoot hunner kinderen na hen," enz.
Manasse
is
Doch de
overleden.
over Jeruzalem vernieling brengen zal
profeet voorzegt, dat de
ter wille
van de zonde van een
voorafgaand geslacht.
5 : 7, // Kon. 24 : 3. Evenzoo vinden we die grondgedachte in Exodus 20 : 5, de wet. Toch kan men niet zeggen, dat Jeremia een ander standpunt heeft ingenomen als Ezechiel, zooals blijkt uit Jeremia 31 : 29, 30. Daar wordt negatief ten opzichte van het spreekwoord der onrijpe druiven dezelfde tegenspraak vernomen als in Ezechiel ook positief stelt hij hetzelfde „maar een iegelijk Hetzelfde in Klaagliederen
;
zal
om
:
zijne ongerechtigheid sterven".
Hoe hebben we dat te verstaan ? Men verwijst hierbij dikwijls naar Deut. 24 : 16. Daar vinden we dezelfde uitspraak in gewijzigden vorm. Die gewijzigde, vorm bestaat hierin, dat hier gesproken wordt van de rechtsbedeeling onder Israël. Aan de rechters wordt op het hart gedrukt de misdaden der vaders niet op de kinderen te leggen, wat niet overbodig was omdat het bij de Oostersche rechtspleging gewoonte was, niet alleen den misdadiger, maar ook zijn gezin, soms zelfs zijn geslacht te straffen met den dood. Daartegen
God Zijn bevel. Waar dit bevel in Deuteron. wordt gegeven voorde rechtsbedeeling op aarde, daar zal, als we Ezechiel 20 opslaan, de zaak ons duidelijk worden. In VS. 5 — 9 is de stelling deze, dat God reeds aan de vaderen den eisch stelde hem te dienen, dat zij niet wilden maar dat God de straf heeft uitgesteld, om den naam van Zijn almacht onder de Heidenen hoog te houden. Daarna volgt weer hetzelfde God zegent Israël in de woestijn, maar ten tweeden male wordt Israël wederspannig (vs. 13). En weer verschuift God het stelt
:
oordeel In
VS.
om
dezelfde reden (vs. 14—17).
18 wendt
wederspannig;
ten
om Gods naams
God
zich tot het derde geslacht.
derde male wordt de
wil (vs. 22).
straf
Ook
verschoven
dat geslacht wordt
om
dezelfde reden,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's