Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 793
college-dictaat van een der studenten
Hemel en
§11.
317
hel.
aan het eten. Een kind kan niet gelijk op eten tegen een volwassen Volkomen bevrediging van geluk is, dat ieder ontvangt de volkomen vervulling van wat hij wenscht en behoeft en dat zuiver berekend naar de
plastisch,
man.
God
mate, zooals
De
die in zijne natuur heeft aangelegd.
zonde weg is, nooit meer gaan boven maar die behoeften zelf zijn verschillend door God
prikkel der behoeften kan, als de
de reëele
behoeften
zelf,
den mensch ingeschapen.
in
(Een voorbeeld, aan de natuur ontleend, heldere
meer van de zon
drinkt veel
dan de andere.
in
nog op
dit
En
de eene bloem
:
de weide wil een geit
in
:
niet evenveel eten als eene koe.)
de tweede plaats moet
In
Dei
fruitio
daad
eene
in
zal zijn
aanmerking genomen worden, dat de
visio et
van onze geheele persoon, maar
en naar
ziel
lichaam.
De afgescheidenen na den dood hebben Christus
alleen existentie in het lichaam
maar na de opstanding hebben
;
visio ac fruitio
zij
van
Dei met hun
heele persoon.
De
sluier
Een zien,
ziel
in
:
met
Hem
duidt
is"
Joh. 3
1
2.
:
Daarop
hebben.
Het zien toch, waarvan hier sprake
is
„want
wijst
van het geestelijk
zien,
want
in
heeft, niet
Johannes
hem
wij zullen
op een rechtstreeksch zien met het lichamelijke oog
niet afgescheiden is
in
den hemel na den dood kan Jezus, die een lichaam
wel gemeenschap
tekst. hij
wordt eenigszins opgelicht
in
dezen
zien, gelijk
natuurlijk
;
den staat der volkomenheid
de actie met het ziels- en met het lichamelijke oog één. Van dat „zien Gods" vinden we ook aanduidingen in het Oude Testament. Mozes ziet God op Horeb. Terwijl in geheel het Oude Testament de voorstelling
leeft,
dat niemand
God kan
zien en leven, zoo spreekt de Heere toch tot
mijne achterste deelen zien." (Exodus 33
„gij zult
grond daarvan aan
God
een
o-oj^a
gedaald
is,
Zoo ook, wat het
gij
God op Horeb op
zien
1
was van de
Joh. 3
:
van Jezus
Toen toch was
Drieëenig niet een zal in
:
zult
„gij
ziet,
een
terwijl hij
praesentie Dei.
2 zegt. in
den gloriestaat, zullen
we wat
er ycpi^tq der goddelijke natuur.
cröj,aa
krijgen, dat bedoelt
den Middelaar de fulgor
sentie Dei.
maar
:
we op
creatuurlijke wijze neer-
den apostel tijdens Jezus' omwandeling op aarde werd ven.
;
van achteren
Mozes
Niet, dat
zoodat de uitwendige bevatting der zintuigen heeft waargenomen,
dat daar een teeken
Bij
20—23.)
moeten toekennen
indruk van Mij krijgen, als van iemand, dien
u voorbijgaat." Het duidt aan, dat
:
Dat
is
het,
et
anders zien dan
aanschouwen gegeMaar dan zal God
te
Johannes volstrekt
—
niet
;
doch
—
majestas aanschouwd worden van de prae-
„wat geen oor heeft gehoord en geen oog heeft gezien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's