Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 143
college-dictaat van een der studenten
§ 4e.
de
Bij
bestaat
ration.
secunda kan
prima
nooit
ze
Providentia relata ad creationem rationalem.
creat.
causa
eerste
De
3.
is
met de
verschil
dit
143
creat. irrat., dat
de
dus een causa, die zoo verstaan moet worden, dat
;
De secunda kan
zijn.
vooraf wezen en op haar inv/erken.
Er
er niet zijn of
de prima moet er
causae tertiae en
zelfs
zijn
door
juist
men de causa secunda nog beter. Een Indisch arts is er bijzonder in geslaagd wonden te laten genezen. Hij had opgemerkt, dat mieren met hun scharen vast bijten en niet loslaten. Hij sneed nu de wond goed open, bracht
die vat
de beide
plankjes vast tegen elkaar en bracht mieren stuk voor
met
deelen
op de scheidingslijn.
stuk
Doordat de
mierenkoppen
kend
wond genas
de
en
daar bijten en knipte dan hun kop
Hij liet ze
zoo gesteriliseerd en glad Die mier nu bedoelde
best.
klemde dat
zijn,
niet
wond
de
af.
uitste-
dicht te
maar had eenvoudig bloeddorst, een verwoestende, geen heelende De dokter echter deed het met een heelende bedoeling. Die dokter
houden,
bedoeling.
kan het verder alleen weer doen werkte evenzeer
kan bereiken,
hoe de causa de causa
terwijl toch
wat de
hetzelfde, als
verband met Gods werking
in
die mier tot het dichtknijpen
aangewezen,
hierdoor
is
in
sec.
tertia
met een causa
God
hem.
in
van de schaar.
Duidelijk
tertia zijn
is
bedoeling
een andere bedoeling heeft.
Dit nu
Schrift ons leert in de geschiedenis van Jozef Gen. 45.
Dit
is
de uitnemendste onderwijzing over de Providentia Dei, hooger staande
dan
al
wat denkers erover wel,
„Gijlieden
leerden. Hoofdstuk
kwaad tegen
hebt
gij
45
saamgevat
is
mij gedacht,
in Ge/2.
doch God
5ö
:
2Ö.-
heeft dat ten
goede gedacht". Zoo zou de man, wiens wond behandeld werd tegen de mier
kunnen
zeggen
gedacht".
„Wat gij ten kwade hebt gedacht, heeft de arts ten goede komt hierop neer er zijn hier twee agentia Uw denken,
:
Alles
:
:
uwe
bedoelen, willen en het willen en bedoelen Gods, dat het heeft
Er
dokter. het
doel
zijn
is
bereikt,
niet
gij.
hier een zedelijk
kwade komt van de
Juist hetzelfde
kwaad
mier,
:
dus
moordzucht
;
als
5'\
wil,
Waar die
kwaad
de zedelijke kwaliteit van
de zedelijk goede kwaliteit geeft de dokter. hij
die causa secunda werkt, werkt er in die causa sec. een menschelijke
genomen
niet
moet worden
als
de atomistische equilibreering van
organisch verbonden
is
kwade,
uit
God
ten
in
den mensch,
met het verleden van den persoon en geslachten,
de omgeving (surroundings) en de invloeden ten
gebruik van een
is.
een balans op elk gegeven oogenblik, maar als een vermogen dat
Hij
van de mier en den
Terwijl de dokter het goede bedoelt, en effectueert, maakt
daad, die op zichzelf
gebruikte.
goede
;
uit
Satan en de daemon. machten
deze culmineerend
in
de inhabitatio van den
Heiligen Geest.
Ten dat
de
slotte
6^.
werking,
Waar nu de
entitas
die wil werkt als rad in het
altoos
is
het effect
uurwerk maar zoo,
van den Influxus Dei, daar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's