GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 13

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I.

„!$t uitgang, öien

50U lioïöuengcn.'

Ijij

En zie, twee mannen spraken met hem, welke waren Mozes en Elias; dewelke, gezien zijnde

dien

in

hij

heerlijkheid, zeiden zijnen uitgang,

zoude volbrengen te Jeruzalem. Luc. 9 30 en :

De

31.

p den Berg is de lichtschittering die voorafde diep-donkere schaduw van het lijden van Messias te sterker te doen uitkomen. Het is de realiteit van het hemelsch heerlijke, die een oogenblik doorschijnt, om de volle realiteit van het lijden van den Man van smarte, als bij tegenstelling, voelbaar gaat,

te

verheerlijking-

om

maken.

En

dat dit zoo is, behoeft ge er niet uit op te maken, het staat er in het verhaal zelf van den Thabor uitdrukkelijk bij. En zie, twee mannen spraken met Jezus, welke waren Mozes en Èlias dewelke, gezien zijnde in heerlijkheid, zeiden zijn uitgang, dien hij zou volbrengen te Jeruzalem. Op Thabor, schrijft Petrus ons,- zijn we „toeschouwers geweest van zijn majesteit" (2 Petr. 1 17), en toch gaat juist van Thabor het Goddelijk signaal uit, dat alsnu voor hemel en aarde het ontzettend schouwtooneel van het sterven van den Zoon van G-od gaat beginnen. Mozes en Elias verschijnen als zendboden Grods aan den Man van smarte, en al wat we van hen vernemen, is dit ééne, dat ze hem zeiden zijn uitgang, dien hij volbrengen zou te Jeruzalem. Over den samenhang valt dus niet te redetwisten. Die ineenschakeling van heerlijkheid en droefenisse bestaat, en Thabor is het praeludium, het voorspel op G-olgotha. Thabor is het eerste „teehen van den Zoon des menschen\ ziende op het kruis waaraan hij sterven zou, gelijk straks ten tweeden male „het teeken van den Zoon des menschen" zal gezien worden, :

als

hij

wederkomt

in heerlijkheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912

Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912

Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's