GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 513

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 513

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET GEZAG UIT GOD OF UIT DEN MENSCH.

505

was geweest, gold voor hem als geliefkoosde stelling „Christus selber, wurde Sich, kame er wieder, unschwer mit dem modernen Liberalismus verstandigen." Politik als Wissenschaft, blz. 603. Daarentegen, dat de Christus gekomen zou zijn, om een in politieker! zin liberaal

nieuw Godegewijd wereldrijk waarvan

dwaling,

Meinung

diese juist,

zoo men

stichten,

is

z.

dan Joodsche

„Jesus selber hat

:

Volkomen

zurückgewiesen."

op een wereldheerschappij van den Joodschen

maar vlak het tegendeel van Jezus' aankondiging, zoodra sprake

Staat,

komen staat. Om de schare niet vervreemden, begon men schier overal met aan de idéé van

komt van wat van zich

te

toekomst

de

in

te

den modernen Staat zelve een religieusen glimp

te

geven

;

terwijl

van

overzijde de Conservatieve groepen, die den aiouden toestand be-

de

wilden, aan zekere godsdienstige belijdenis zich nog steeds

stendigen

om

vastklampen, minder

er het Staatsgezag uit te verklaren,

De

eigen positie te sterken.

mensch, woelde wel Staatswezen

tegenstelling

zijde

heeft

men te

voorbijging,

dat

maar

na jaren

Zelfs van

Constitutie

van

en

dan wel

God in

of uit

heeft

Wat

het

moderne

vestigde zich op

Roomsch-Katholieke

om

met afzonderlijke

partijfor-

Het Centrum werd van die betere inin

en

1830 schuil,

Stahl,

Zwitserland

openbaarde

in

enkele kantons.

En

de

pleitbezorgers

voor

zoover

dit

initiatief

overal

Von

Duitschland niet

in

het

Kleist

België bleef het onder de

kondigde zich alleen pracin

den

Retzow en Von Gerlach beoog-

tot principieele partij-indeeling geleid.

zich

feitelijk

den

de politieke

aan onder den partijnaam van Clericalen, zooals nu onlangs

Schoolstrijd.

om

heulens met de conservatieve of de

Duitschland de belichaming;

liberale

aanstonds

niet

noodzakelijkheid

de

treden, ingezien.

in

den,

verleden

de partij-indeeling.

zichten

tisch

tegenstelling: het gezag uit

landen zonder onderscheid

inriep,

eerst

groepen,

op

matie

het

men

dat

deze

liberale

in alle

tusschen

worsteling

In

niets

i.

spreken

uit te

Gelegenheit

jeder

bei

dit toepast

te

schroomt

niet

hij

de principieele tegenstelling slechts

kan vastgesteld, dat alleen

Goddelijk

gezag

in

ons land

in het Staatrecht,

voor-

onder Protestanten aan het woord moest komen, op Groen's

als

elders

afzonderlijke staatkundige partij zijn opgetreden.

bleven

Schier

de geloovige Protestanten zich onder der Con-

servatieven leiding stellen, terwijl jongere geesten zich met zekere voorliefde

Maar

bij

al

de is,

Democraten, tengevolge

soms

zelfs

bij

de Socialisten, aansloten.

van deze onzuiverheid, de partijformatie, die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 513

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's