Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 683
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
675
CALVIJN'S STELSEL.
gehoorzaamheid aan en
mogen
zijn onheilige
geboden
weigeren. Ze moeten
te
den ontrouwen Koning gehoorzamen.
niet
geloovigen hebben ze gehoorzaamheid aan elk onheilig gebod
met hun dienst van Jehovah door
geren, en
stil
de
dan hebben
beul,
leggen,
óf
leeraart
en
komen,
te
Deze
de
een
in
ingesteld,
van
wat zetregel
de
en
beperken
en
van
eischen
tweede
de
in
het
legden het
spoedig
al
boezem van
het
door
Vorsten
waken.
te af.
Schrift ons omtrent
het volk
model
heilig
tot
en
in
dagen
de
Calvijn,
zij
't
der
ook
Op
om
voor de eere Gods en den die
hierin
te kort
Verzet na verzet rees tegen hen op
op
in
den voorgrond stond steeds de
Vorsten
Reformatie
elk
zich be-
de voorziening
strafte
eigen
leefden wijze,
èn in
schoten, uit
God de Heere
den
zulke
Daar nu heel de
Middeneeuwen door de grondgedachte van deze voorstelling goed van de denkende Christenheid was geweest, kon het of
den
in Israël
voorbeeld
Van een
macht der heidensche Koningen.
de
Gods
was onder Israël geen sprake. gewone burgerlijk leven zich bij Israël
en keer op keer
volk,
komen, heeft de
te
leven,
plaats aan.
van Jehovah
dienst
bij
Overheidsbemoeiing
burgerlijk
roeping van Israels Koningen,
heilige
als
stand
overtuiging
in elk Christenland.
Veeleer dienden de eischen van het eerst
wat
In
men
eerde
der
het
ten deze
dan ook
de Religie, ontleende
inzake
wat de H.
aan
leerde.
moest
zijn
lijkt
te
en nooit anders, verkon-
aldus,
Overheid
na
kennen
zag
Zoolang de
met het zwaard op
de
ander
Israël
was palen
omtrent
de
voor,
toestand
Wat Languet
vlucht.
steeds
het
belijdenis
leer
komt dan
gaan, en,
voor de ware Religie en de ware Kerk had
desnoods
ja,
Calvinistische digd.
door de
op elkander.
water
Overheid
de
dat
hield,
redden
te
te
wei-
te
hoofd op het blok
wat Calvijn vóór hem verkondigd had,
druppelen
twee
op
zich
óf als martelaars het
ze,
Gode
Als particuliere
Luther
èn
het gemeeif niet anders
Zwingli èn
deze gedachte voort
;
en
toen
nu het Pauselijk gezag wegviel, en de behoefte aan een daar-
voor
in
de plaats tredend gezag zich voelen deed, was het natuurlijk
dat Calvijn, en zijn volgelingen na hem, zich fundeerden op de Schrift, en, wijl in
hoofdzaak het Oude Testament het politieke leven op het
heilig erf laat optreden,
fundeerden ze zich op wat ons toespreekt
geschiedenis van
Men kon
Israël.
niet
;
de
werd beproefd in den maar toen de vervolging uitbrak en hand over hand toenam,
zich geheel van het burgerlijk leven isoleeren. Dit
beginne
uit
doen wat de Anabaptisten deden,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's