Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 272
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE SOUVEREINITEIT.
264
maken, hoofden voor een bestuur doen aanwijzen, en binnen den
zakelijk
vormen, kracht vinden
kring, dien ze
een geheel zelfstandige bewind-
in
voering; corporatiën, die wel formeel in het vereenigingsrecht een gezag
boven zich eeren, maar toch binnen de wanden van haar stichting geheel te
werk gaan. Zelfs het staatslichaam, wordt voor een
niet
zoo vrijmachtig
gering deel door zulke souvereine vereenigingen beheerscht. Bijna in elk
men
land weet
eenigingen
familiekring
Eugen
Dr. in
recht
sterker in het huisgezin en in
en wel het allersterkst in de kerk van Christus.
Ehrlich, hoogleeraar te Czernowitch,
hoe
op,
nog veel
natuurlijk
uit
uitnemend
zijn
Deze, van de hooge Overheid onderscheiden
oefenen.
komt
souvereiniteit
den
thans zulk een souvereine macht in de electorale ver-
uit te
over
geschrift
het
de
is
in
souvereine
bekleed
vereiniteit
Toen
ontwikkeld.
vond men
gold,
en
vader
het
In het
heeft.
nog steeds met de hoogste sou-
zelf
jus
slotte alle politieke souvereiniteit
ac
vitae
nog
necis feitelijk
in het
Gezin
het Gezin de twee machtigste uitingen van sou-
in
het doen
vereiniteit,
voeden
de souvereiniteit van het Gezin heeft zich,
uit
geschiedkundig verloop, ten
het
nog onlangs
er
karakter van het
het politieke saamstel, wil het niet in atomisme
zelfs
verstuiven, zich steeds door en uit het gezin te
Gezin
wees
sociologisch
opkomen van het leven en het
te niet
doen van
het leven, vereenigd, terwijl de Overheid zich beperken moest tot het vernietigingsrecht.
om
De term jus
een kind eenerzijds
te
kind anderzijds het leven
en
slist
kerk.
sterk
In
te
En wat enkel
veelzeggend.
den
geldt, strijd
de
is
vitae ac necis, d.
procreëren,
benemen,
d.
geestelijk,
i.
het dubbele recht
het jus vitae, en
d.i.
het yws/zec/s,
i.
maar dan toch
om
was daarom zoo niet
minder beChristus
in eigen kring in
souvereiniteit
aan het
over de theorie der „twee Zwaarden,"
is
het denk-
beeld zelf van Staatssouvereiniteit eerst tot vaste ontwikkeling gekomen.
En
al
tot
het
maar
kan
al
opkomen voor te
rechterlijke
toch
de
niet ontkend,
dikwijls
dat
de
Kerk zich
souvereiniteit
ook macht
machtsoefening,
heeft
in
buiten
pogen
niet altijd beperkt heeft
eigen, kring, en dat
zij
zich
dien kring, zelfs door strafte
verzekeren, vast
blijft
het
voor den geloovige staan, dat aan geen aardsche bewindsmacht
bevoegdheid
is
Christus' geboden,
verleend,
ook maar
om te
de kerk
storen.
in
haar vrije opvolging van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 272](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's