Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 280
258
DR.
KUYPER ALS GELEERDE.
man
slachtig en onwetenschappelijk
uit
onzen kring worden terug
gewezen.
Normaal en Abnormaal
zijn
twee absolute uitgangspunten, die geen
vergelijk dulden. Evenwijdige lijnen
kennen geen kruispunt. Ge moet kiest, wat ge zijt,
eene óf het andere kiezen, maar wat ge ook
óf het
moet ge maar in
als wetenschappelijk
man
geheel
alle faculteiten (127) in heel
zijn:
uw
niet in één faculteit
wereldbeschouwing,
volle terugkaatsing van het gansche wereldbeeld,
uw
uit
de
in
den spiegel van
menschelijk bewustzijn."
Het gaat niet alleen om redding der Theologie, om dan de profane wetenschap aan den tegenstander prijs te geven. Dat is struisvogelpolitiek. C a 1 V ij n zag het reeds beter in toen hij riep om een Philosophia Christiana, en ten slotte is er (132) „niet één faculteit en in geen der faculteiten één enkele wetenschap, die niet op wat afstand dan ook, met ons beginsel saamhangt, en daarom ook niet door ons beginsel moet doordrongen worden. En evenmin moogt ge het zoeken in dat ziende blind zijn, waarin zoo tal van Christenen een veilig schild
trachten te vinden.
Wat
astronomen,
geologen,
physici of chemici, zoölogen of bacteriologen aan het licht brengen,
moet, mits losgemaakt van de hypothesen, die
en van de conclusiën, die ze er
uit
zij
er achter schoven,
getrokken hebben, als
feit
door u
geconstateerd, na controleering vastgesteld en in het geheel van
uw
wetenschap worden opgenomen."
van de tweeërlei wetenschap staan de twee motieven van de Humanistische en Christelijke wereldbeschouwing weer zuiver antithetisch tegenover elkander. Het zijn twee wijsgeerige systemen, die wij zagen voortkomen In deze teekening
eerst in de tegenstelling
van het Middeleeuwsche Christendom tegen-
over de klassiek-humanistische wereldbeschouwing als zuivere tegenstelling;
meer
dan zagen
wij ze
na de middeleeuwen weer opkomen, nu
gelijktijdig eenerzijds in
de Renaissance en het Humanisme,
anderzijds in de Reformatie van
Luther
de ontplooiing van beide de
zoodat
in
waarbij
men
en vooral van
strijd
C
a
1
v
ij
n,
aanschouwd wordt,
eenerzijds de Christelijke wereldbeschouwing, de Chr.
metaphysica door de philosophie van het rationalisme en empirisme langzaam ziet afbreken om er anderzijds getuige van te zijn, hoe de Chr. metaphysica zich trachtte
te
handhaven door middel van
den steun van een verstandelijk-empirisch bewijzen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 280](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's