GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 423

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 423

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

AP VALVAS 19 APRIL 2007

O N D E R W I J S

PAGINA 5

'De invalshoek is radicaal anders' Het debat over de kwaliteit van onderwijs in Nederland is in volle hevigheid losgebarsten. In dit klimaat is de VU druk bezig nnet de invoering van haar onderwijsvisie, de Community of learners. Ad Valvas ging kijken op dne pionierende faculteiten. Deel 1: het college Software Architecture van hoogleraar Hans van Vliet. TEKST: fVIARIEKE WITHAGEN ILLUSTRATIE ROB BOMER

De faculteit Exacte Wetenschappen (FEW) is een van de drie faculteiten waar dit jaar pilots worden uitgevoerd waarbij 'onderzoekend leren' in de praktijk wordt gebracht Gert-Jan Los van het Onderwijscentrum "De banden tussen onderzoek en onderwijs moeten worden aangehaald, dat is volgens ons de kern van academisch onderwijs Zo moet een community of learners ontstaan We hebben natuurlijk niet zomaar dne faculteiten aangewezen om dit in praktijk te brengen Bij FEW bestond er al beleid op dit gebied en daar sloot dit project goed bij aan " Medewerkers van het Onderwijscentrum hebben een aantal keer de colleges Software Architecture van hoogleraar Hans van Vliet bijgewoond Camera's zoemden op de achtergrond mee en docent en studenten werden na afloop geïnterviewd over hun ervarmgen Van de beelden wordt straks een mooi promotiefilmpje gemaakt met good practices dat andere docenten ten voorbeeld kan worden gehouden Jos Beishuizen, directeur van het Onderwijscentrum "De video toont docenten hoe we het graag willen zien "

Praktijk nabootsen "Het was van het begm af aan duidelijk dat deze cursus iets anders zou worden dan wat we gewend waren", vertelt deelnemer Jack Jansen (master informatica) Het afgelopen semester volgde hl) het college Software Architecture over het ontwerpen en implementeren van veelomvattende Softwaresystemen De studenten moesten werken aan een architectuur voor de landelijke mvoermg van e-ticketmg m het openbaar vervoer Aan het eind van de collegereeks zouden ze hun ontwerpen toetsen in een assessment met de professionals van het bednjf Accenture, dat op dit moment bezig is met de invoermg van de OV-chipkaart in Nederland Jansen "Het was heel veel werk We waren gebonden aan een strak tijdschema en moesten wekelijks rapporteren over de voortgang van ons onderzoek Om de situatie zo goed mogelijk na te bootsen, werden we ingedeeld in groepen van drie of vier studenten We moesten een rol kiezen, zoals opdrachtgever of een van de stakeholders Dat rollenspel zo realistisch mogelijk spelen, dat was de uitdaging " Medestudent Jens de Smit "De invalshoek was echt radicaal anders bij dit college Als je een boek leest over dit onderwerp, kun je je er wemig bij voorstellen Nu werd het tastbaar Het was echt leuk om naar college te gaan Ik was elke keer weer benieuwd wat het gmg worden, hoe de anderen bepaalde problemen hadden aangepakt "

Hoezo nieuw? Hoogleraar Van Vliet geeft dit college niet voor de eerste keer en het is ook met de eerste keer dat hij voor deze onorthodoxe aanpak kiest Van Vliet "Het was mijn eigen idee om het zo te gaan doen, een paar jaar geleden al Toen de mensen van het Onderwijscentrum mijn colleges zagen, glunderden ze 'He, je doet het al'' Het principe is simpel door studenten zelf tegen problemen te laten aanlopen en ze uit te dagen samen te zoeken naar een oplossing, hoop ik dat ze er meer van opsteken dan van een gewoon hoorcollege Het boeiende aan automatisermgsproblemen is, dat er nooit een goede oplossing is Je moet altijd keuzes maken Een systeem kan bijvoorbeeld veilig zijn, maar met snel genoeg

Of het kan snel zijn, maar te ingewikkeld m de bediening Als architect van zo'n systeem moet je dus altijd schipperen Je moet met alle belanghebbenden rekemng houden en je keuzes kunnen verantwoorden tegenover de opdrachtgever Dat probeer ik studenten te leren Daarvoor deel ik ze in meerdere teams en laat ze elkaar uitdagen problemen te benoemen en keuzes te expliciteren En dan hoop ik natuurlijk dat ze met heel verschillende oplossingen komen voor hetzelfde probleem, dat levert de leukste discussies op " Een pilot van iets dat al bestaat, hoe vernieuwend IS dat eigenlijk' Jos Beishuizen "Ik moet vaak benadrukken dat wij niet de pretentie hebben alleen vernieuwend bezig te zijn WIJ zijn niet van het nieuwe leren hoor' Het bij elkaar brengen van onderzoek en onderwijs ligt voor de hand, maar gebeurt nog te wemig Het is terug naar iets dat er al was, maar dat door de schaalvergroting op de universiteiten verloren is gegaan Wat we willen, IS dat docenten en studenten samen onderweg gaan naar oplossingen in het onderzoek Dat ze partners worden Op die manier

STELLING: In

de Community of Learners wordt het werk van de docent veelzijdiger. Eens of oneens? Het Onderwijscentrum VU en VU podium organiseren op 22 mei, 29 mei en 8 juni een serie van drie debatten over de Community of Learners onder de titel Hoger onderwijs van tegenwoordig. Studenten, docenten en geïnteresseerden: iedereen is welkom en mag meepraten. Dat meepraten kan nu ook al. Kijk op www.vupodium.nl en geef je mening in het forum.

^Wat de studenten nu geleerd hebben^ had ik ze niet uit een handboek kunnen leren ^ laat je studenten voelen dat ze serieus worden genomen Dat is motiverend en je creëert ook verantwoordelijkheid als je samen met onderzoek bezig bent "

Stevige discussies Gedurende het semester kwamen de studenten wekelijks bijeen onder leiding van Van Vliet De views waar de studenten zelfstandig aan hebben gewerkt, laten zien hoe specifieke aspecten van het ontwerp er volgens hen moeten gaan uitzien Van Vliet "Als softwarearchitect ga je eigenlijk te werk als een gewone architect je maakt een schets van een huis en werkt dat uit voor verschillende toepassingen Een tekening met alle leidingen, eentje voor het lichtnet, enzovoort " De verschillende views moeten worden gepresenteerd aan de andere groepjes, die zich m de rol van opdrachtgever, reizigersorganisatie of andere stakeholder kritisch uitlaten over de gemaakte keuzes Tijdens de colleges wordt stevig gediscussieerd over de mogelijkheid en wenselijkheid van bepaalde oplossingen Een student die

reizigersorgamsatie Rover vertegenwoordigt, klaagt "Waarom hebben jullie met voorzien in een mogelijkheid om je adres online te kunnen veranderen' Ik vind dat toch echt een minimum vereiste van de site " Zijn 'tegenstander' gaat helemaal op in zijn rol en pareert hem gedreven "We hebben erover nagedacht, maar het is te ingewikkeld Dan moeten we met inlogsystemen gaan werken en dat is met goed voor de toegankelijkheid van de site Dat IS met consumer-fiiendly Het is toch niet zo'n ramp om daarvoor naar een loket te gaan'"

Forse studielast Op het allerlaatste college was het de beurt aan de medewerkers van het Nederlandse bedrijf Accenture om te laten zien hoe zij het invoeren van de OV-chipkaart hadden aangepakt Student De Smit "Dat college was niet verplicht, maar iedereen was er Dat zegt wel iets, denk ik Het was boeiend om hun verhaal te horen De problemen die zij waren tegengekomen waren heel herkenbaar We konden ze ook kritische vragen stellen omdat we zelf zo goed in het onderwerp zaten " Van Vliet "Natuurlijk zijn met alle onderwerpen geschikt om op deze manier te worden onderwezen Het gaat om situaties waarbij de sociale werkelijkheid om de hoek komt kijken Wat de studenten nu geleerd hebben, had ik ze niet uit een handboek kunnen leren D"ann staat alleen maar die ene, perfecte oplo'ïsing Ik weet wel dat het hard werken is voor de studenten, daar krijg ik ook altijd klachten over Maar als ik ze vraag of ik de studielast moet aanpassen, zeggen ze toch dat ze het liever zo houden omdat ze zo meer leren ' Voor meer informatie over de onderwijsvisie van de VU en de pilotfaculteiten, zie www intranet vu nl/ onderwijsvisie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 423

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's