GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

41 •al ürtikeTwi vr, nr „, , , .. uVHBSlöe, • ' •••--> .> .v, .ru /A]n. - jSmM In het écne dat over de scholen handelt luidt het slot:

Zeker, we verwerpen de calvinistische overheidsscholen, omdat de overheid geen scholen moet oprichten en dwang op het gebied der beginselen niet naar het Evangelie is.

Maar we ijveren dan ook \oox vrije scholen, omdat op dien bodem der vrijheid het calvinisme naar zijn beginsel in ruimte scholen kan bouwen en aanbieden aan het volk, als het beste wat op onderwijsgebied aangeboden kan worden.J s»»^*,

En we twijfelen er geen oogenblik aan, of de ontwikkeling en opvoeding, die het calvinisme op schoolgebied bieden kan, zal onder den zegen des Heeren door velen als het voortreffelijkste voor de jeugd in invloed en vrucht worden aangenomen.

Indien de scholen slechts waarlijk calvinistisch zijn in inrichting en onderwijs, ccilvinistisch, niet methodistisch, niet ethisch, niet doopersch.

Calvinistisch. Naar de zuivere lijnen der geboden, der ordinantiën, der openbaring Gods.

Alle krachten behooren daarom aan de openbare scholen onttrokken te worden.

Omdat die scholen Gods Woord als de fakkel des levens verwerpen, en een natuur, een waarheid, een leven onderwijzen buiten verband met de komst, het koninkrijk en de genade van Christus, zijn zij tiit den letigen, leeren zij slechts den leugen, en maken zij de leerlingen ongelukkig, omdat zij alle dingen rukken uit het verband, waarin ze door de schepping door de genade Gods staan. Een leerling der openbare school is, — tenzij hij door een andere ontwikkehng terecht gebracht wordt! — voor zijn leven lang ongelukkig, omdat hij op hetgebied'der onderscheiding alle dingen verkeerd ziet! Hij moet alles anders leeren zien, zal hij in al zijn wegen de vreeze, den vrede, en den zegen des Heeren niet missen. En in den regel blijft hij voor de rechte leiding in het leven, op welk gebied ook, ongeschikt, — omdat hij in de war is.

Terwijl, tenzij Gods genade hem omkeert, zijn weg in eeuwige duisternis uitloopt, dewijl hij in gansch verkeerde richting geleid is.

Alle kracht worde daarom aan de openbare school onttrokken en aan de school van calvinistisclte beginselen gewijd.

Bij veelszins beweeglijke tijden gaan we voor de scholen een schoone toekomst tegemoet, indien de Gereformeerden werken^ willen voor calvinistische sclwlen /

De dagen der openbare school in Nederland korten op. De pacificatie, waarvan ook v.-ij ons reeds voorlang losmaakten, vindt zelfs haar nauwst verwante verdedigers niet meer. De school volkszaats, — dat wordt na de kieswet een der ernstigste eischen, en zelfs de vrienden der staatsschool zullen na bittere teleurstelling voor dien eisch wijken. Maar dan?

Dan zal het blijken, wie scholen tmn oprichten, inrichten en besturen. Dan zal het blijken, wie een beginsel heeft, waaruit waarlijk een schoolwezen, een scliootorganisatie, een J^/ZW/7«Ö(& /kan opkomen. Slechts drie beginselen zullen dan kunnen blijven kampen om den prijs:

Socialisfisclie scholen, Roomsclie scholen en calvi nistiscJie scholen.

Drieërlei wetenschap, drieërlei pers, drieërlei volksbeweging, drieërlei levensinrichting, drieërlei invloed op alle gebied zal daaraan beantwoorden. Of — we eindigen in een grenzelooze verwarring in bloed en tranen, in de klauwen van een dwingeland.

Daarom is ons spreken'vwc^calvinistische scholen niet een klank of leus, maar een ernstige gedachte. We hebben nu jaren lang scholen met den Bijbel, zelfs kweekscholen gehad, maar tot een klare ontwikkeling der schoolgedachte, der schoolorganisatie, van de paedagogiek en het schoolwezen uit een eigen beginsel is het niet gekomen.

Zulk eene ontwikkeling had de openbare school wel, al was het een verwerpelijke. Zulk eene ontwikkeling kan de Roomsche ^school door haar hiërarchie wel bieden, — al is zij tegen Gods Woord. Zulk eene ontwikkeling bereidt het kathedersocialisme reeds wetenschappelijk voor en zal zijn organisatie weten te vinden. Maar de Christelijke school zal dit niet vermogen, tenzij ze een weldoordracht en geformuleerd beginsel aanvaardt, uit een belijdenis wil leven, en haar beginsel weet uit te werken.

Onze belijdenis biedt ons. Gereformeerden, het calvinisme als schoolbeginsel. In dat beginsel zit een paedagogiek, zit een schoolorganisme, zit een schoolwezen, zit een schoolwereld en een schoolorganisatie.

En naarjwe van heeler ziele overtuigd zijn, zit in dit calvinisme, als de zuiverste beschrijving van het licht, dat de Heere schonk, het beste, het edelste wat op schoolgebied gelden kan. Maar nog eens, daarom is ons pleiten voor calvinistische sclioleu ook een conscientieberoep tot de Gereformeerden, om hun akker te bereiden en hun zaad te zaaien! een aangrijpende drang, om te werken.

De »Staat" doet het niet voor ons, gelijk voor de liberalen. De «hiërarchie" doet het voor ons niet, gelijk voor deRoomschen. Een wereldverband als het socialisme, hebben wij niet. Wij, calvinisten, moeten de vrijheid aandurven als David met zijn slinger en Gideon met zijn keurbende. Wij moeten in het geloof zelven ons schoolwezen tot ontwikkeling

Onze universiteit wat de wetenschappelijke voorlichting betreft, en onze scJtoolvereenigingen wat de organisatie aangaat. En we moeten dat doen, terwijl in die aanvankelijke organisatie elk het woord heeft, de krachten ongeoefend en velen onkundig zijn; ja, zij het ook te goeder trouw, zonder te weten wat ze doen, het leven in den weg gaan staan. En de achterlijken vormen veelal de meerderheid.

De school volkszaak.

Ja, dat ; is calvinistisch. Dat is ons Tuit ^het hart. Daar, zullen we'; 'meê voor ijveren.

Maar indien het calvinistisch volk niet den ernst van zijnen dag bekent, en, wars van alle methodistische luchthartigheid, de wegen kiest, die naar het beginsel zijn en die ruimte tot ontwikkeliizgyaxi het beginsel, tot organiseering en. saambinding gevexv dan zal datzelfde beginseL»deJschool volkszaak" de dood zijn voor al onze scholen, — één alleen verzinkt! — en slechts voor Rome en den antichrist is dan de school der toekonut.

Zou dat de vrucht zijn van onze belijdenis als calvinisten ?

•Van de genade, die de Heere ons schonk?

Van beteekenis hierin is vooral wat Ds. Sikkel over de paedagogiek en de organisatie zegt.

Meer dan het vierde eener eeuw bloeien thans onze Christelijke scholen, en nog altoos toeft het opschieten van het Schoolbewiistzijn uit den wortel.

Men brengt geld saam, men houwt scholen, men vormt onderwijzers, ' men geeft onderwijs; en veelszins doet men dit practisch en doeltreffend, maar zonder inzicht in het waarom ? , zonder kompas waarop men zeilen kan; zonder een spoor te volgen waarlangs men zich met bewustheid beweegt.

Nu kan dit in den aanvang zeer wel.

Zelfs begint elke réveil., elke opwaking ten leven aldus.

Maar dit duurt niet, dit houdt geen stand, als ge de kinderschoenen hebt uitgetrokken.

Dan moet het nadenken, het zelfbewustzijn, het bepaalde voor uw oogen komen, en die vrucht biedt u alleen het lot dat opschiet uit den Calvinistischen wortel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 maart 1895

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 maart 1895

De Heraut | 4 Pagina's