GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschiand. Uit de kerk der Moravische broeders.

De predikant Th. Weiz zal, volgens No. 17 van de Herrnhut, orgaan van de Duitsche broedergemeente, het volgende voorstel op de Synode doen, welke dit jaar moet gehouden worden. De Synode van dit jaar zal voor de Duitsche broedergemeente gewichtig worden, omdat zij den arbeid der Generale Synode welke in 1899 staat gehouden te worden, heeft voor te bereiden. De vraag toch is gedaan, of men in de vraagstukken, die de kerk en de leer aangaan, eenige veranderingen zal voorstellen. »Het is genoeg bekend, dat de Evangelische kerk en met haar deBroederkerk, zoo schreef de heer Weiz, in een ernstige crisis gekomen zijn door eene theologische richting, die, beginnend met het verwerpen van het Zoonschap van God in vollen en bijbelschen zin, de geloofwaardigheid en geldigheid der Heilige Schrift in de geschiedenis zoowel als de daarmede eng verbonden leer in twijfel trekt. Wanneer dit niet op zulk eene openlijke wijze geschiedt als dit het geval was bij het rationalisme of het verklaarde ongeloof, zoo is toch het gevaar onloochenbaar, dat, wanneer de hoeksteen, waarop het gebouw der apostelen en profeten gebouwd is, anders opgevat wordt, als het duidelijke Schriftwoord het leert, het gevaar onloochenbaar is, dat het eene stuk der leer na het andere, de leer der verzoening niet uitgesloten, aan het wankelen gebracht wordt en verkeerd uitgelegd worden kan en zal. Dat zulk eene theologie niet de theologie der broedergemeente is of was, noch de oude, noch de nieuwe, toont hare geschiedenis, zoowel als de nog thans geldige belijdenis, gelijk Spangenberg's Idea fidei, de hooidinhoud van de leer van Jezus, de catechismen en leerboeken, welke in het vaderland en op het zendingsveld gebruikt worden, alsook de belijdenis in het kerklied, de litaniën en de prediking." »In de vaste overtuiging, dat het hier niet geldt strijdvragen die geen wezen hebben, maar den eeuwigen grond onzer zaligheid in leven en sterven, zoo ook het bestaan der broedergemeente, als van haren arbeid in de diospora en in de heidenzending, en niet uit louter hangen aan het oude of uit een valsch vertrouwen op doode rechtzinnigheid, spreken wij de verwachting uit, dat aan deze eeuwig geldende waarheden geen Synode iets veranderen zal noch kan, en dat niemand recht heeft eene daarvan afwijkende leer voor te dragen." Wij hopen en vertrouwen, dat de Duitsche Synode van de Herrnhuttersche gemeente deze resolutie zal aannemen en dat ook de Generale Synode haar zal bekrachtigen.

— Het volgende bericht uit Duitschland trok onze aandacht:

Wilhelmsdorf bij Ravensburg. Voor leeraren, die in den theologischen strijd van den tegenwoorden tijd door twijfel heen en weder worden gedreven of eene sterking van hun geloof wenschen, wordt een theologische cursus van 2—9 Augustus gehouden. Verblijfkosten worden niet in rekening gebracht. Door ervaren mannen zijn voordrachten toegezegd over de openbaring Gods, het wonder, het Oude Testament bij het godsdienstonderwijs, de opstanding van Christus, de leer van de laatste dingen en Christelijke opvoedmg. Aanmeldingen worden tot 15 Juni ingewacht aan het adres van J. Ziegler, director".

Uit deze noodiging blijkt, hoe men in Duitschland onder den invloed der Ritschliaansche beginselen aan de voornaamste feiten der heilsopenbaring gaat twijfelen. De afloop der wateren is bij onze naburen sneller dan ten onzent.

Engeland. Verbetering van geringe predikantstraktementen.

Ofschoon de Engelsche staatskerk aan sommige harer dienaren verbazend hooge tractementen bezorgt, zoo zelfs, dat het inkomen, aan enkele bisschoprzetels verbonden, in de honderdduizenden beloopt, zoo zijn er onder de predikanten en vicars of hulppredikers velen, dié slechts met moeite rond kunnen komen, ja die in hun stand gebrek lijden. Daarom kan het geen verwondering baren, dat men in het Engelsche parlement er op heeft aangedrongen, dat aan de predikanten vrijdom van belasting zou gegeven worden. Een der schrijvers in de Guardian^ het orgaan van de Ritualisten en deEpiscopaalsche kerk, meldt, dat sommige dochters van predikanten zich genoodzaakt zuUen zien, om dienstbode te worden.

Het is niet te verwonderen, dat onder die omstandigheden het denkbeeld van het vormen van een ondersteuningsfonds veel sympathie vindt. Hare Majesteit de Koningin van Engeland heeft hare goedkeuring gehecht aan het plan tot stichting van zulk een fonds, en nu wil men gedaan krijgen, dat er gedurende de maand, welke men denkt te wijden aan de herdenking van de 60-jarige regeering van koningin Victoria, eene algemeene collecte gedaan wordt door de geheele kerk. Maar dan is men er nog niet. Men wil, dat in elke gemeente een comité zal gevormd worden om te maken, dat er steeds gelden voor het ondersteuningsfonds bijeenkomen. De aartsbisschop Maclagan stelde voor, om in elke gemeente een staf van vertrouwenswaardige collectanten te vergaderen, die wekelijks huizen van de leden der kerk bezoeken om te collecteeren, al was het maar om een halve stuiver van elk gezin te ontvangen. Eene bijdrage van een halve stuiver per week van elk gezin dat tot de Engelsche staatskerk behoort, zou een bedrag opleveren van ƒ4.800.000's jaarlijks, een bedrag, groot genoeg, om den nood der minimum-lijders te lenigen.

Men ziet, dat ook de deftige Episcopaalsche kerk zal genoodzaakt worden, om de methode, die in de vrije kerken gevolgd wordt, ten einde de predikanten een behoorlijk tractement te bezorgen, in praktijk te brengen. Reeds zou een stap in de goede richting gedaan zijn, indien het onwaardige koopen van predikantsplaatsen verboden werd. Daardoor worden de inkomsten der predikanten en hulppredikers niet weinig verminderd.

— De Synode der Presbyteriaansche kerk.

De Synode van de Presbyteriaansche kerk van Engeland kwam dit jaar in April te Sunderland samen. Deze Synode had voornamelijk te handelen over zaken, de Zending betreffende, doch moest ook uitspraak doen over een aanklacht tegen Dr. John Watson, die onder den pseudoniem van Jan Maclaren in Engeland en Nederland is bekend geworden. Een ii predikanten met 24 ouderlingen hadden Dr. Watson bij den kerkeraad van Liverpool aangeklaagd wegens onrechtzinnigheid in de stukken van de vleeschwording des Woords en van de verzoening^ door het bloed des kruises. De kerkeraad van Liverpool had deze aanklacht ter zijde gelegd, vandaar dat de klagers zich tot de Synode gewend hebben. Evenwel zonder eenig resultaat. Wel is de aanklacht wegens eene fout in den vorm ter zijde gelegd, maar denkelijk heeft men die fout alleen maar aangegrepen, om niet op de zaak zelve in te gaan, I)e Hervorming haalt althans eenige uitingen van Dr, Watson aan, die bij ons het vermoeden deden rijzen, dat hij een geestverwant van den protestantenbond is Dat het er om te doen geweest is, om Dr. Watson vrij te laten uitgaan, blijkt uit het feit, dat den aangeklaagde opgedragen werd eene godsdienstoefening gedurende de Synode te leiden. Bij die gelegenheid deed Dr. Watson uitkomen, dat hij een belijder is van de leer van de souvereiniteit Gods. Doch ook Prof. Scholten van Leiden scheen bij het begin van zijn optreden van die leer zulk een warm voorstander te zijn, en toch is het gebleken, dat hij niets anders was dan een verwerper van het Woord Gods.

Dit zal, naar het ons voorkomt, ook van Dr. Watson blijken, als hij niet een anderen weg inslaat. Dat de Synode hem niet heeft veroordeeld, moet ons niet verwonderen.

De toestand op geestelijk gebied in Engeland is treurig, In de Episcopaalsche kerk wordt men medegesleept door romaniseerende gedachten ; in de vrije kerken, onder de dissenters, heeft de »modern thought, " (de moderne gedachte) de overhand. Daaruit is het te verklaren, dat de prediking van Dr. Watson zooveel bijval vindt, en de schare die de wet niet weet er over verontwaardigd is, dat men zulk een innig en welsprekend prediker heeft durven aanklagen.

Eere aan hen, die het desniettegenstaande aangedurfd hebben, om Dr. Watson aan te klagen, al konden zij te voren berekenen wat de uitslag zou zijn. De Heere verwekke er in Engeland meerderen, die opkomen voor de ware rechtzinnigheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juni 1897

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juni 1897

De Heraut | 4 Pagina's