GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 124

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 124

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

TWAALF ZEER

DIVERSE

ONDERZOEKERS

Dilemma's

Van Straalen is blij dat de vu een compleet ecologisch instituut heeft, met naast dierecologie ook planten- en systeemecologie. 'Binnen dat instituut hebben we een sterke ecotoxicologische component. Dat duidelijke milieuprofiel is een sterk punt voor de faculteit als geheel, maar de samenwerking tussen de ecologische afdelingen kan beter. De sterke bezetting wordt te weinig uitgebuit. Met gezamenlijke thema's en doelstellingen zouden we meer een geïntegreerde ecologie moeten vormen. Met de systeemecologen werken we al samen aan bodembiologie; ons ecotoxicologisch onderzoek komt mooi overeen met wat de plantenecologen doen. Er zijn genoeg mogelijkheden.' Het valt Van Straalen op dat er tijdens het interview helemaal niet over het onderwijs wordt gepraat. En niet alleen tijdens het interview: 'De positie van een faculteit wordt grotendeels bepaald door het onderzoek, maar de prioriteiten zouden wat meer bij het onderwijs moeten liggen. Onderwerpen moeten op elkaar aansluiten, docenten, practica en colleges moeten goed zijn, roosters moeten goed in elkaar zitten. We zouden als docenten eens bij eikaars colleges moeten gaan kijken en elkaar dan kritisch beoordelen. Ook met computers kunnen we veel meer uit het onderwijs halen dan we nu doen. Computerpractica en internetgebruik moeten een belangrijkere plaats binnen het onderwijs krijgen.' 'Verder zouden we in het onderwijs meer aan duurzaamheid moeten doen. We moeten discussies met studenten voeren over duurzaam omgaan met energie, grondstoffen, biodiversiteit, ontwikkelingslanden enzovoort. Het nadenken over dilemma's helpt hen bij hun standpuntbepaling met betrekking tot bijvoorbeeld politiek-maatschappelijke debatten en hun verantwoordelijkheid als bioloog. Dat moet ook wel, want de kans dat ze later in een leidinggevende positie komen is redelijk groot. Wij kunnen ze natuurlijk niet opleggen later bepaalde beslissingen te nemen, maar we kunnen ze bewust maken door ze te laten nadenken.' 'De vu wil studenten altijd al meer bieden dan alleen vakkennis, maar het is duidelijk dat het versloft. Daarom loopt er nu een project dat de integratie van duurzame ontwikkelingen in het onderwijs moet bevorderen. Omdat ik er zo in geïnteresseerd ben, ben ik als projectleider aangesteld. De projectmedewerkster kijkt bij alle faculteiten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 124

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's