GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 141

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

W I S K U N D E TOT 1 9 6 4

ging functionaalanalyse geven. 2 1 Al snel werd Baayen sous-chef op de afdeling Zuivere W i s k u n d e van het MC. In Berkeley leerde Baayen naar eigen z e g g e n 'de moderne wiskunde', zoals algebra, moduletheorie, topologie, axiomatische verzamelingenleer en logica. 2 2 Op de v u had hij dergelijke w i s k u n d e niet leren kennen; door de onderbezetting was het onderwijs verouderd ten opzichte van de toen actuele ontwikkelingen in de wiskunde. Na de T w e e d e Wereldoorlog was de w i s k u n d e veel abstracter geworden en k w a m de nadruk op een steeds algemener onderzoek van structuren en categorieën te liggen. Er waren ook nieuwe vakgebieden ontstaan, zoals de axiomatische waarschijnlijkheidsrekening en de (mathematische) statistiek. Onder invloed van het Franse schrijverscollectief 'Bourbaki' werd de stijl waarin w i s k u n d e werd beoefend steeds formeler en abstracter. Bourbaki stelde zich i m m e r s ten doel alle deelgebieden van de w i s k u n d e op een streng logische en formele manier te behandelen. Deze abstracte studies verschenen in een omv a n g r i j k e reeks, de Éléments de

mathématique.

Aan de v u waren deze nieuwe tendenties in de wiskunde nog niet geland; de opleiding was solide en degelijk, maar klassiek. Toch was er, bijvoorbeeld bij Koksma en Mullender, 2 3 wel een besef dat de wiskunde 'inmiddels op een andere manier moest en kon'. Het programma van de studierichting a aan de v u moest dus gemoderniseerd worden. 2 « Dat de sectie W i s k u n d e zich ervan bewust was dat het onderwijs gemoderniseerd moest worden, blijkt mede uit een brief die ze begin 1 9 6 4 aan de faculteit stuurde. 2 5 De sectie pleitte ervoor dat de faculteit Baayen zou voordragen voor een b e n o e m i n g tot buitengewoon hoogleraar in het kader van een uitbreiding van de leerstoelen in de zuivere wiskunde. Baayen was op dat m o m e n t nog bezig met zijn proefschrift bij J. de Groot (UVA) over topologie. 2 6 Baayen was volgens de sectie W i s k u n d e 'vooral thuis in de moderne, abstracte ontwikkeling van de wiskunde en met name in de gebieden als topologie, functionaalanalyse en maattheorie.' Zijn leeropdracht zou 'Onderwijs in de Wiskunde' moeten worden. 2 7 Het lijkt er echter op dat de sectie haar zin niet geheel heeft gekregen; de faculteit wilde de leeropdracht wel verlengen, maar een hoogleraarsbenoeming zat er niet in. 28 O m tragische redenen zou de sec-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's