GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 294

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 294

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

interfacultair keuzevak ontwikkelings vraagstukken

derwijs (zie hoofdstuk [5]). Dat leidt in 1974 tot de instelling van een interfacultair bijvak ontwikkelingsproblematiek, een erkend keuzevak voor studenten uit nagenoeg alle studierichtingen. Het bijvak, dat later wordt omgedoopt tot ‘interfacultair keuzevak ontwikkelingsvraagstukken’, kan een beroep doen op stafleden uit een groot aantal vakgroepen. De directe begeleiding komt te berusten bij drie vakgroepen: ontwikkelingseconomie, niet-westerse sociologie, en sociale geografie van de ontwikkelingslanden. Begin jaren tachtig gaat ook de vakgroep algemene vorming van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen deel uitmaken van deze kerngroep. Daarmee wordt de speciale expertise, die in de begeleiding van de ‘basic science’-projecten van de vu is opgedaan, betrokken bij het onderwijs in ontwikkelingsvraagstukken. Het keuzevak bestaat uit een basiscursus, die wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen, en een vervolgtraject. De basiscursus is opgebouwd uit een serie inleidende colleges in het eerste semester, die een beeld geven van de verschillende aspecten van het ontwikkelingsvraagstuk, en een serie colleges over een specifiek onderwerp – een thema dat elk jaar opnieuw wordt vastgesteld. Voorbeelden van thema’s uit de laatste jaren zijn: vluchtelingen, sociale zorg, schuldenproblematiek, mensenrechten, cultuur en identiteit, falende overheden, migratie, globalisering. De keuze van het thema wordt bepaald door drie overwegingen: de actualiteit van het onderwerp, de expertise op dat gebied aan de vu, en de vraag of het onderwerp interessant is voor studenten uit verschillende studierichtingen. De hoorcolleges worden gegeven door deskundigen van de VU, en van elders – niet alleen uit universiteiten en overheidsinstellingen, maar ook uit kerkelijke kring, uit het bedrijfsleven, of uit de wereld van de diplomatie, cultuur, of literatuur. Vooraanstaande personen die in het verleden een college hebben gegeven, zijn onder andere: de Noorse polemoloog prof. Johan Galtung (Universiteit Oslo), prof. Francois Houtart (Katholieke Universiteit Leuven), en verschillende Nederlandse ministers (niet alleen voor Ontwikkelingssamenwerking). In 1990 wordt besloten om de themacolleges in boekvorm uit te brengen en met jaarlijkse publicaties een reeks themabundels op te bouwen. Deze boekjes trekken de aandacht, ook buiten de directe clientèle van het keuzevak. Het vervolgtraject is gecentreerd in het tweede semester en omvat het schrijven van een werkstuk, waarvoor uit verschillende aandachts-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 293

293

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 294

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's