GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 179

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een aparte naar een zwarte universiteit

178

Kuperus; vijf jaar later door Boeren en Hordijk; in 1991 door Ruyter en Cardoso; en in 1993 door de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking te velde. De eerste twee keer als onderdeel van het samenwerkingsverband van de vu met de universiteiten van Botswana, Lesotho en Swaziland. De derde keer als een aparte beoordeling van de derde fase van het project; en de laatste keer als onderdeel van een grote evaluatie van samenwerkingsverbanden in het hoger onderwijs, waarbij niet alleen Boleswa maar ook Tanzania in de beschouwing werd betrokken. De eerste evaluatie concludeert dat pesc een belangrijke bijdrage levert aan het effectief functioneren van de universiteit. Daarnaast zijn er kritische vragen die niet noodzakelijk tot bijstellingen van de cursus hoeven te leiden, maar die betrekking hebben op de inpassing in het systeem. Zou de locatie van de cursus niet beter bij het ministerie van Onderwijs kunnen liggen, of op een speciale ‘Advanced level’school, in plaats van bij de universiteit? Gaat de metafoor van de vicieuze cirkel niet voorbij aan de gespannenheid van de arbeidsmarkt in Botswana, waar zoveel alternatieven zijn voor het leraarsberoep? Zou de cursus zich niet meer moeten richten op de zwakkere middelbareschoolleerlingen, en zouden de topleerlingen niet zonder een cursus, via een directe regeling de universiteit kunnen binnenkomen? En tenslotte, zou de attitudeverandering die de cursus bij de studenten wil aanbrengen, zoals een grotere zelfstandigheid in het leerproces en meer kritisch inzicht, niet het onderwerp moeten zijn van wetenschappelijk onderzoek? De aanpak van de ‘pre-entry-science’-cursus zou dan als bijdrage aan de verbetering van het bètaonderwijs in de Derde Wereld beter kunnen worden begrepen.43 Ondanks de suggesties van het evaluatierapport om een andere locatie te kiezen, verschuift de brugcursus in de tweede fase juist meer de universitaire omgeving in, als departement van de exacte faculteit, terwijl ook de doelgroep niet gewijzigd wordt. Het in het rapport bepleite wetenschappelijke onderzoek van de aanpak gaat in de volgende jaren echter wel van de grond komen. Volgend op deze Nuffic-evaluatie komt er een ander waarderend signaal, nu vanuit de regio. In 1983 verschijnt een rapport van de Zweedse ontwikkelingsorganisatie sida met voorstellen voor programma’s voor leraaropleiding in de regio zuidelijk Afrika. Het rapport is geschreven op verzoek van sadcc, de ‘Southern Africa Development Coordination Conference’ die in die tijd als lidstaten heeft:

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 178

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's