GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 224

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 224

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

[6] Groeien en krimpen - Over geldstromen, ondersteunende diensten en studentenaantallen

226

In de beginjaren van de Faculteit Wis- en Natuurkunde was de organisatiestructuur eenvoudig. Coops was hoogleraar-directeur van het laboratorium en de dagelijkse gang van zaken werd geregeld door de conservator. De Afdeling Scheikunde kreeg door de directeuren van de Vrije Universiteit een aantal formatieplaatsen toegewezen en kreeg alle kans om te groeien. Eind jaren zestig nam het aantal studenten aan de Nederlandse universiteiten sterk toe en vond democratisering van de universitaire bestuursorganisatie plaats. Tegelijkertijd stelde het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen steeds minder geld voor onderwijs en onderzoek ter beschikking. Als gevolg hiervan moest de Subfaculteit Scheikunde de ene na de andere bezuinigingsronde opvangen en er werd hard gewerkt aan het aanboren van andere financieringsbronnen. Studentenaantallen speelden een steeds belangrijkere rol in de verdeling van formatieplaatsen en financiƫn. Er werd dan ook veel aandacht besteed aan het werven van nieuwe studenten.

DE

DEMOCRATISERING

In de jaren van wederopbouw en industrialisatie na de Tweede Wereldoorlog ontstond er een grote behoefte aan hooggeschoold personeel. De universiteiten werden daarom voor grote groepen studenten financieel toegankelijk gemaakt. Dit gebeurde vooral door middel van gesubsidieerde instellingen als de mensa, studentenhuisvesting en speciale ziektekostenverzekeringen. De studentenaantallen stegen hierdoor na 1945 enorm. Met de opkomst van de studentenbeweging en de studentenvakbonden nam de roep om democratisering toe. De studenten wilden inspraak voor alle geledingen op alle niveau's, want ze wilden een einde maken aan het alleen-beslissingsrecht van de hoogleraren. De studentenbeweging zorgde voor een aantal acties om deze woor-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 224

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's