GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 207

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 207

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOLLEGIALISME

denties geneigde en derhalwe (in die mate dat dit geval is) ongereformeerde beskouings insake kerkreg'. 351 Eybers' aantijging van independentisme klinkt hol, reageerde E. E. van Rooyen in het verweerschrift dat hij samen met zijn collegae D.G. Malan en D. Lategan liet verschijnen tegen Weich cum suis. Eybers negeert volgens Van Rooyen geheel de rol van de meerdere vergaderingen in de Gereformeerde kerken. 352

CHRISTELIJK-SOCIAAL

Na 1 9 0 2 werd Zuid-Afrika geteisterd door armoede. De naoorlogse crisis, het armblanken-probleem en de plattelandse trek naar de stad raakten het Afrikaner bevolkingsdeel diep. De Afrikaner kerken werden als eerste met de sociale kwestie geconfronteerd. Op verscheidene plaatsen werden reeds tijdens en direct na de Anglo-Boerenoorlog verscheidene predikanten ingezet voor de steunverlening door het Generale Boeren Hulp Fonds. Duizenden ponden werden bijvoorbeeld omstreeks 1905 nog via een netwerk van predikanten beschikbaar gesteld 'voor noodlijdenden' in de dorpen van de Vrijstaat.353 Het armblankenprobleem was al voor de oorlog gesignaleerd, en wel voor het eerst in De Gereformeerde Kerkbode (1883).354 De NG Kerk ondersteunde diverse scholen, wees- en armenhuizen. Zij kreeg na 1927-1932 een belangrijke rol in de implementering van het Carnegie Rapport.355 Maar nog in 1938 noemde J. D. duToit het armblankendom vraagstuk nummer één voor het Afrikaner volk.356 Abraham Kuyper schreef in 1879

Ons Program, dat de verhouding

tussen kapitaal en arbeid in de samenleving verstoord was en dat wetgeving nodig was om die te redresseren. 357 In 1891 herhaalde hij dat in een befaamd gebleven rede over Het sociale vraagstuk en de christelijke religie. Beide vroegen om architectonische kritiek op de bestaande samenleving, poneerde hij met nadruk. 358 Kuyper was ook de man, die nadrukkelijke hernieuwde aandacht vroeg voor het diaconaat in de Gereformeerde Kerken in Nederland. 359 De vraag is, in welke mate de Zuid-Afrikaanse studenten tijdens hun verblijf aan de v u daarmee kennis maakten. En wat deden zij daarmee?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's