GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 178

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 178

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

evaluatie

In hoeverre heeft de brugcursus een tweede kans geboden aan studenten die formeel onvoldoende gekwalificeerd zijn, en alleen door de brugcursus toegang krijgen tot een exacte studie aan de universiteit? Het percentage van dat soort studenten daalde van 50 procent in 1977 tot 30 procent in 1984; daarna bleef het percentage rond de 25 procent. Hoewel het tweede-kanskarakter van de brugcursus in de loop van de jaren wel kleiner is geworden, is het steeds belangrijk gebleven.42 In 1992 zijn er nog tien Nederlandse deskundigen in de staf van de brugcursus werkzaam. Na dat jaar is de vu niet meer programmatisch bij de brugcursus betrokken. Wel maken de door vu uitgezonden deskundigen nog enige jaren deel uit van de staf. Omdat de Botswanauniversiteit een sterke uitbreiding van de exacte faculteit nastreeft in de volgende jaren, moet de capaciteit van de cursus weer vergroot worden. De universiteit gaat afwegen in hoeverre de cursus nog wel echt nodig is, na het verbeteren van de resultaten van het middelbare onderwijs, en na het tot stand komen van een lokaal Botswana leerplan en examensysteem. Bovendien, is het nog steeds te verdedigen dat de exacte faculteit een dergelijke voorziening heeft, terwijl de andere faculteiten waarschijnlijk ook een brugcursus nodig zouden kunnen hebben? Uiteindelijk wordt besloten om de brugcursus met ingang van 1996 af te schaffen en studenten direct toegang te geven tot de exacte faculteit op basis van goede eindexamenresultaten. De brugcursus van 1995 is dus de laatste ‘pre-entry science’- cursus geweest, de tijdelijke maatregel die bedoeld was om de expansie van de exacte faculteit mogelijk te maken in een periode dat het middelbaar onderwijs onvoldoende goede kandidaten in die vakken kon opleveren. Het andere ‘basic science’- project wordt wél in het universitaire systeem ingebouwd. De nascholing van bètaleraren wordt na 1999 geinstitutionaliseerd als een reguliere taak van de afdeling voor bètaonderwijs binnen de ‘Faculty of Education’. Hiervoor worden vier lokale posten beschikbaar gesteld; bovendien hebben ook de andere stafleden van de afdeling een deeltijdse taak op dat gebied.

evaluatie De ‘pre-entry science course’ (pesc) in Botswana is vier keer uitvoerig beoordeeld met externe evaluaties. In 1982 door Boelman, Maxwell en

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 177

177

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 178

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's