GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 232

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 232

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE G E R E F O R M E E R D E

WERELD

Hongarije zouden op dat congres de betekenis van de calvinistische levenbeschouwing voor de eigen tijd kunnen bespreken. Thuisgekomen organiseerde Postma samen met J.C. van Rooy, H . G . Stoker en J.A. du Plessis (alledrie verbonden aan het Potchefstroomse Universiteitskollege) een Zuid-Afrikaans voorcongres, dat in 1 9 2 9 plaatsvond, gevolgd door de oprichting van Die Kristelik-Nasionale Bond van Kalviniste in Suid-Afrika (februari 1930; secretaris werd L. J. du Plessis, eveneens werkzaam aan het puk), dat een tweede congres op 2 en 3 juli 1930 belegde. 50 De realisering van de Bond van Gereformeerden (Calvinisten) in Nederland verliep ondanks de stimulerende rol van Colijn intussen traag en werd pas in december 1 9 2 9 opgericht. Te laat, om een internationaal congres bij het vu-jubileum te organiseren. De Internationale Federatie van Calvinisten werd vervolgens opgericht te Londen in mei 1932, ten tijde van een congres belegd door de Engelse Calvinistenbond, de overigens reeds in 1875 opgerichte The Sovereign Grace Union. Pas in 1934 mocht Amsterdam gastvrijheid bieden aan een (tweede) internationaal congres van calvinisten; volgende bijeenkomsten vonden plaats te Genève (1936) en Edinburg (1938). Vaste vertegenwoordiger van de Zuid-Afrikaanse Calvinistenbond op die congressen was prof. dr. G. Besselaar, die immers in Nederland woonde. De Internationale Federatie van Calvinisten en haar congressen waren misschien wel de meest ambitieuze voorbeelden van het geloof in de gereformeerde wereld, maar er was meer. Iets van het programma voor de Federatie zoals Hepp dat indertijd verwoordde: de eeuwige beginselen van het calvinisme voor de hedendaagse tijd en omstandigheden te actualiseren 51 , werd gerealiseerd door publicaties. Kerkbladen publiceerden regelmatig nieuws over de diverse zusterkerken of namen artikelen uit hun bladen over. Een tijdschrift als Antirevolutionaire Staatkunde - een uitgave van het wetenschappelijk bureau van de Antirevolutionaire Partij (verschenen sinds 1924) - nam regelmatig bijdragen van buitenlandse geestverwanten op; Philosophia Reformata (1936) kende een internationaal samengestelde redactie waarin naast de oprichters, de vu-hoogleraren H. Dooyeweerd en D. H.Th. Vollenhoven, een Oostenrijker, een Zuid-Afrikaan en een Amerikaan zitting had.52 Aan programmatische bundels als Koers in die Krisis (1935) en De reformatie van het calvinistisch denken ( 1 9 3 9 ) , die de gereformeerde wereld richting wilden geven, werkten auteurs uit diverse landen mee.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 232

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's