GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 194

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 194

[Deel 1]

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DU

PLESSIS-SAAK

teit. De gereformeerde stroming in de n g Kerk was duidelijk versterkt door de NG-studenten die vanaf 1 9 0 6 aan de v u studeerden en kennis maakten met de v u en de Gereformeerde Kerken in Nederland. Daar kwamen zij in contact met een theologie, die bijbels en confessioneel tegelijk was, en met een kerk die stond voor zijn confessie, en een gereformeerde universiteit die de strijd tegen onconfessionele opvattingen kon aangaan. Niet alleen theologisch, ook kerkrechtelijk leerden zij de n g k tradities kritisch bezien. Du Plessis kantte zich al in 1 9 1 0 , nadat hij kennis had genomen van de vu-promotie van dr. W. A. Joubert, ertegen dat de leerlingen van de Theologische Kweekschool aan de v u gingen studeren. Wat daar geleerd wordt is vreemd aan de n g Kerk, schreef hij in Die Kerkbode, maar 'the new inhibiting, strictly confessional tendency of Kuyper'. 294 Du Plessis vreesde ongetwijfeld dat de Zuid-Afrikaanse leerlingen van de v u na terugkeer de kerkelijke situaties en gedragingen ook in Zuid-Afrika kritisch zouden bezien. Niet zonder reden. Naar aanleiding van zijn polemiek over de neocalvinistische theologie met Du Plessis in De Kerkbode schreef Joubert aan prof. van Gelderen: 'Op 't punt van de leertucht heerst er bij ons een geest van diepe slaap'. 295 In de loop van de tijd viel Du Plessis steeds heftiger uit tegen Kuyper en diens volgelingen, met name ook die in Zuid-Afrika. Kritisch volgde hij de publicaties van de hoogleraren en promovendi van de v u . Vinnig reageerde hij bijvoorbeeld op Hepps inaugurele oratie van 1922: er bestaat geen aparte gereformeerde apologetiek, wat Hepp ervoor liet doorgaan was benepenheid. 296 Op 12 maart 1 9 2 4 publiceerde De Kerkbode de eerste van een reeks van zeer kritische artikelen van de hand van Du Plessis over 'De Gereformeerde Kerk in wording en werking'. Er is alle reden aan te nemen, dat Du Plessis met deze artikelen het bezoek van H. H. Kuyper aan Zuid-Afrika (die op 3 maart 1 9 2 4 in Kaapstad was gearriveerd, en er vijf maanden zou blijven) wilde 'begeleiden'. Want wat kwam die zoon van de 'meester van spitsvondigheden' nu eigenlijk doen in Zuid-Afrika? De positie van de Gereformeerde Kerk komen versterken, door die tot de ware gereformeerde kerk in Zuid-Afrika uit te roepen? Die sektarische groep van 'gedwee volgelinge' met hun 'Postma stempel', die in het zingen van gezangen een 'skynrede' gevonden hebben om zich af te scheiden? Du Plessis werd prompt op zijn wenken bediend. Begeleid door zijn oud-vu-leerling ds. D. Rumpff reisde H. H. Kuyper eind maand maart

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 194

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's