De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 266
[Deel 1]
HET
RASSENVRAAGSTUK
heroïsche historie van de Grote Trek breed op, en ging vandaar regelrecht over naar het eigentijdse Zuid-Afrika. Daar vindt opnieuw een grote trek plaats, aldus Waterink, die in zijn artikel de verslagen van een recent volkscongres over het armblankenprobleem te Bloemfontein volgde. De 'trek van het platteland naar de steden' vormt opnieuw een aanslag op het Afrikaner volk. 'Vele blanken moeten in de achterbuurten huis aan huis met kleurlingen en Aziaten wonen. Dit leidt tot gemengde huwelijken, die gelukkig niet talrijk zijn. Daarom strijdt men ook voor aparte woonbuurten voor kleurlingen en Aziaten'. Voor Waterink was dié apartheid vanzelfsprekend.
THUIS
EN
VREEMD
Wat ervoeren de Zuid-Afrikanen die in Nederland kwamen studeren van de stamverwantschap en geestverwantschap? Van de gemeenschappelijke gereformeerde wereld? Hoe diepgaand was hun kennismaking met de Nederlandse samenleving en cultuur? Het Woord Vooraf van een proefschrift is geen plaats, om veel kritiek te spuien, maar om de loftrompet te steken voor Nederland is ook niet voorgeschreven. W. A. Joubert was ook in dit opzicht een voortrekker, doordat hij als eerste de dankwoorden van de latere generaal Hertzog in diens Amsterdamse proefschrift (1891) aanhaalde, die vervolgens op allerlei manieren gevarieerd herhaald zijn: 'vroeg men mij nu, aan het einde van mijn verblijf in Nederland, hoe mij de keus bevallen is, zonder aarzelen zou ik antwoorden: zóó, dat ik haar gaarne zou herhalen, had ik weer te kiezen'. 176 B. B. Keet had de stamverwantschap ervaren, schreef hij in zijn proefschrift (1913): 'Het is eene verkwikking voor het hart van een Afrikaner zooveel sympathie hier aan te treffen, en te weten, dat het gevoel voor stam- en taalverwantschap in het Nederlandsche volk nog krachtig voortleeft'. 177 De duur van het verblijf bepaalde natuurlijk voor een belangrijk deel hoe intensief de Zuid-Afrikaanse studenten kennis maakten met het stamland. Toen Nederland en Transvaal na 1880 elkaar ontdekten, kende de Zuid-Afrikaansche Republiek zelfs geen middelbaar onderwijs. In de eerste decennia erna zijn enkele tientallen Transvalers op zeer jeugdige leeftijd naar Nederland gezonden om er allereerst mid-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 455 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 455 Pagina's