GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ontstaan van het pi in amsterdam

72

aanpak van het kind. Vond Waterink ze daarvoor niet ontvankelijk of waren de gedragsproblemen te ernstig, dan was het advies opname in een instelling voor moeilijk opvoedbaren. Dit laatste was ook het geval met kinderen die door psychische oorzaken of een neurotische aanleg moeilijk gedrag vertoonden. Bij een klein aantal kinderen stonden gedragsproblemen voorop, die niet in de eerste plaats aan de opvoeding te wijten waren. Voor Waterink was dit een interessante groep omdat de oorzaken divers konden zijn. Hier gold dat als men de oorzaak maar wist, de behandeling ook goed te bepalen was. Ging het om een neurotisch of ‘zenuwzwak’ kind dan was dat volgens hem erfelijk bepaald. Opvoeders konden door verkeerde behandeling het probleem wel verergeren. Dit waren kinderen die binnenkwamen met een complex van verschijnselen als bedplassen, nagelbijten, angsten, hysterische aanvallen, ongedurigheid en ongezeglijkheid. Daardoor ging het op school ook niet goed. Waterink adviseerde hier een milde behandeling met negeren, afleiden en het vermijden van spanningen. Straffen zouden de problemen alleen maar verergeren.51 Het kon echter ook zijn dat een psychisch trauma de oorzaak was; Waterink hanteerde daarvoor ook de term psychastheen. Deze kinderen hadden een defect in de psyche, dat zoveel energie vergde dat ze niet toekwamen aan gewoon leren en het ‘veroveren van de realiteit’. Ze leken in hun eigen wereld te leven. Hun innerlijke spanningen en conflicten slokten alle energie op. De oorzaak kon zijn dat het kind ooit vreselijk geschrokken was van iets. Door het in oefensituaties te confronteren met het trauma kon men het laten wennen aan datgene wat eerst zoveel schrik aanjoeg en kon het genezen.52 De vierde maar kleine groep bestond uit kinderen bij wie leerproblemen voorop stonden, maar uit onderzoek bleek dat ze intellectueel normaal begaafd waren. Soms kon Waterink constateren dat het zelfs hoogbegaafdheid betrof. Leerkrachten hadden dan schuld aan de problemen, door het kind onvoldoende uitdagend onderwijs te bieden. Ze verveelden zich dood op school en kregen een hekel aan het eindeloos moeten uitvoeren van opdrachten die ze al lang konden. De intelligentietests in het laboratorium scoorden hier hun beste resultaten. Bij zulke kinderen was het advies bij ontslag simpel: zij moesten gewoon een klas overslaan. Leerproblemen konden ook het gevolg zijn van een ‘neurologisch’ defect. Daardoor hadden kinderen moeite met

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 72 2e proef

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's