GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

pedologie: ‘de wetenschap van het kind’

mantische verlichtingsbeeld van Rousseau, kondigde Key aan dat in de nieuwe eeuw ieder kind recht had op een onbezorgde kindertijd, een liefdevolle, degelijke opvoeding en goed onderwijs. De nog jonge wetenschap pedologie zou aan dit welzijn van het kind een bijdrage gaan leveren.

een pedologische (wereld)beweging 12 Uit het voorgaande zou de indruk kunnen ontstaan dat pedologie vooral een West-Europese aangelegenheid was. Niets is minder waar. Een belangrijke stimulans ging ook uit van Amerika. Rond de eeuwwisseling is er in de Verenigde Staten en Europa veel gebeurd op het terrein van de pedologie, ook wel Kinderforschung en child study genoemd – namen die door elkaar heen werden gebruikt. Wetenschappers, onderwijzers en ouders leerden met elkaar samen te werken en kregen zo oog ‘voor de behoefte van het individuele kind in zijn verschillende levensperioden’.13 De psycholoog Granville Stanley Hall was in de Verenigde Staten de founding father van de Child Study Movement. Zijn doel was een empirische bijdrage te leveren op het terrein van de ontwikkelingspsychologie. In zijn artikel ‘The content of children’s minds’ uit 1883, gepubliceerd in de Princeton Review, deed hij verslag van zijn onderzoek naar wat kinderen van een bepaalde leeftijdsgroep weten en begrijpen en de verschillen daarbij tussen stads‑ en plattelandskinderen. Zo signaleerde hij onder andere dat stadskinderen weinig weten van de natuur.14 Voor Schuyten bleef het Amerikaans onderzoek niet onopgemerkt. Hij somde in 1910 een groot aantal initiatieven op in de Verenigde Staten en Europa. Terzijde vermeldde hij dat in Japan, Rusland, Mexico, Portugal, Brazilië, Noorwegen en Zweden ook pedologische tijdschriften, verenigingen en sociëteiten werden opgericht. Maar hierover had hij te weinig informatie: ‘Van hetgeen mij onbekend is, kan ik niet gewagen’, aldus Schuyten, ‘doch zeker is dat nog op menige andere plaats in stilte bouwsteenen voor de jonge, krachtige Wetenschap worden verzameld.’15

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 19 2e proef

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's