GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 269

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 269

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

stratificatie en mobiliteit

268

van overtuigd,’ gaf Klandermans in september 2002 aan de gemeenschappelijke vergadering te kennen, ‘dat een goed opgezet programma, dat aansluit bij de problemen van deze tijd, de belangstelling van studenten zal trekken.’36 Twee van de vijf strategische leerstoelen stonden dan ook op sociologisch grondvlak, te weten ‘Social change and conflict’ en ‘Social stratification and mobility’, zij het dat laatstgenoemde leerstoel in de afdeling mt kwam te staan. Ganzeboom, de bekleder van de leerstoel, gaf er leiding aan het onderzoeksprogramma ‘Comparative stratification research’. Centrale vraagstelling van het programma was in welke mate sociaal-economische ontwikkelingen (welvaart, technologische innovatie, globalisering), samen met institutionele factoren als politiek bestel, onderwijssysteem, arbeidsmarkt en familie‑ en gezinsverhoudingen, van invloed waren op stratificatie‑ en mobiliteitspatronen. Ganzeboom onderzocht onder meer de intergenerationele reproductie van ongelijkheid in opleidingsniveau en beroepsstatus, concreter gezegd: in hoeverre bepaalt het beroep van de vader de school‑ en beroepskeuze van de kinderen? Aan ambitie ontbrak het Ganzeboom niet. Hem stond grootschalig, internationaal-comparatief onderzoek voor ogen, waartoe het ontwerpen van internationale standaardclassificaties van beroepen en opleidingssystemen een uitdaging van formaat was.37 Een betrekkelijk nieuw aspect van het mt-onderzoek naar intergenerationele overdracht was reproductie van ideeën, gedragingen en gevoelens. Dit was het werkgebied van Aat Liefbroer die in september 2004 zijn opwachting maakte als bijzonder hoogleraar demografie van jong-volwassenen en intergenerationele overdracht. De leerstoel was ingesteld vanwege het nidi, waar Liefbroer als hoofd van de afdeling sociale demografie werkzaam was. In zijn inaugurele oratie concretiseerde Liefbroer, die aan de vu sociologie had gestudeerd en er ook was gepromoveerd, zijn leeropdracht door middel van vier belangrijke demografische gebeurtenissen in het leven van jongvolwassenen: het verlaten van het ouderlijk huis, het gaan samenleven met een partner, trouwen en het krijgen van het eerste kind. Op alle vier velden bleek de appel niet ver van de boom te vallen: hoe jonger de ouders waren ten tijde van een van deze gebeurtenissen, des te jonger ook het kind. De exogene invloed van de verzorgingsstaat en het onderwijsstelsel, die jongvolwassenen de achterliggende decen-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 269

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's