GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 18

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar in de Semietische Talen en Letteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18 Spiegelberg

eene

verblijf in E g y p t e

5 0

studie

in het

licht gaf over Israels 5 1

) , deed hij dit, gelijk een r e c e n s e n t )

het uitdrukte, „ u n t e r gewissenhafter Anlehnung an die von den alttestamentlichen Forschern erarbeiteten Ergebnisse," d. w . z. onder

aanvaarding

van de resultaten

der

thans

heerschende Pentateuch-kritiek. V o o r den modernen onder­ zoeker

is dus de eerbiediging van het critisch credo eene

conscientiezaak. En hieraan is geheel analoog w a t w e aan­ treffen

bij de hedendaagsche V e r m i t t e l u n g s t h e o l o g i e . Zoo

zegt

Alfred

Das

Alte

Jeremias

Testament

Verfasser

dieses

in

im Lichte

Buches

steht

de

voorrede v a n zijn w e r k

des alten Orients • " ' - ) : der

Tradition des

„Der Alten

Testamentes m i t einem V e r t r a u e n gegenüber, das im letzten Grunde auf der religiösen Erkenntniss beruht: n o v u m testamentum in v e t e r e latet." Zoo vinden w e beide bij S p i e g e l ­ b e r g en J e r e m i a s digde

een toepassen v a n het door hen gehul­

theologisch beginsel buiten het eigenlijk theologisch

terrein.

W e l n u , w a t voor den moderne de consciëntieuze

erkenning

der

naturalistische

critiek is, — w a t voor den

Vermittelungstheoloog het religieus v e r t r o u w e n in de oud­ testamentische overlevering is, — dat is voor den Calvinist het e v e n consciëntieus vasthouden aan het principium theologiae. Zoo w o r d t bij anderen e v e n z e e r als bij ons, maar ook bij ons e v e n z e e r als bij anderen, het bekende woord bewaar­ heid : au fond de toutes les choses on r e t r o u v e la théologie. Nu

zou mogelijk

iemand kunnen meenen, dat w e hier­

mede terugnemen w a t straks gezegd is, dat w e ons schuldig maken aan de paradoxe handelwijze, om de profane bronnen der

Israëlitische

oudheidkunde,

na

hare

waarde

voor de

theologie te hebben gehandhaafd, thans voor de philologie op den achtergrond te dringen. Doch dit is niet meer dan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's