Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 18
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar in de Semietische Talen en Letteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
18 Spiegelberg
eene
verblijf in E g y p t e
5 0
studie
in het
licht gaf over Israels 5 1
) , deed hij dit, gelijk een r e c e n s e n t )
het uitdrukte, „ u n t e r gewissenhafter Anlehnung an die von den alttestamentlichen Forschern erarbeiteten Ergebnisse," d. w . z. onder
aanvaarding
van de resultaten
der
thans
heerschende Pentateuch-kritiek. V o o r den modernen onder zoeker
is dus de eerbiediging van het critisch credo eene
conscientiezaak. En hieraan is geheel analoog w a t w e aan treffen
bij de hedendaagsche V e r m i t t e l u n g s t h e o l o g i e . Zoo
zegt
Alfred
Das
Alte
Jeremias
Testament
Verfasser
dieses
in
im Lichte
Buches
steht
de
voorrede v a n zijn w e r k
des alten Orients • " ' - ) : der
Tradition des
„Der Alten
Testamentes m i t einem V e r t r a u e n gegenüber, das im letzten Grunde auf der religiösen Erkenntniss beruht: n o v u m testamentum in v e t e r e latet." Zoo vinden w e beide bij S p i e g e l b e r g en J e r e m i a s digde
een toepassen v a n het door hen gehul
theologisch beginsel buiten het eigenlijk theologisch
terrein.
W e l n u , w a t voor den moderne de consciëntieuze
erkenning
der
naturalistische
critiek is, — w a t voor den
Vermittelungstheoloog het religieus v e r t r o u w e n in de oud testamentische overlevering is, — dat is voor den Calvinist het e v e n consciëntieus vasthouden aan het principium theologiae. Zoo w o r d t bij anderen e v e n z e e r als bij ons, maar ook bij ons e v e n z e e r als bij anderen, het bekende woord bewaar heid : au fond de toutes les choses on r e t r o u v e la théologie. Nu
zou mogelijk
iemand kunnen meenen, dat w e hier
mede terugnemen w a t straks gezegd is, dat w e ons schuldig maken aan de paradoxe handelwijze, om de profane bronnen der
Israëlitische
oudheidkunde,
na
hare
waarde
voor de
theologie te hebben gehandhaafd, thans voor de philologie op den achtergrond te dringen. Doch dit is niet meer dan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905
Inaugurele redes | 48 Pagina's