GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 19

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

blijkt tenslotte niets anders te zijn dan verborgen subjectivisme, een tragisch verliezen van alle houvast, overgave aan de normloosheid en "Entgöttlichung der Welt". Er ligt echter aan deze analyse een principiëele fout ten grondslag: het wel zeer fataal misverstaan van de reformatie reeds ten opzichte van Luther, maar vooral ten opzichte van Calvijn. Przywar a ziet de fout der reformatie en de door haar beïnvloede theologie in de z.g.n. correlatie-idee. De protestantsche theologie wil volgens hem niets weten van een theologie van God, zooals Hij in zich zelf is, maar alleen van een theologie "aus dem Glauben". Przywara gebruikt hier de uitdrukking - zoo als hij zelf zegt in den zin van Cohen nl. "Gott in einer letzten inneren, innerlich notwendigen Relation zum Menschen" 44). Deze constructie stort in het licht der reformatie, en dan vooral van Calvijns theologie ineen. Van een dergelijke correlatie is bij Calvijn nergens sprake, omdat hij uitgaat van de vrijheid en de souvereiniteit van God in zijn openbaring. Hierdoor wordt wel een relatie in het leven geroepen, maar van een correlatie in den door Przywara gememoreerden zin is bij hem nergens sprake. Ook wanneer we hem - ik denk b.V. aan zijn prachtigen commentaar op den brief aan de Galaten - telkens over de correlatie hooren spreken en de beteekenis van het geloof zien behandelen, dan is toch altijd de zuiverheid van deze relatie ten volle bewaard. Er is nergens sprake van een correlatie als een noodwendige, van den mensch uit vast te leggen of te construeeren relatie, maar slechts van die wederkeerigheid, die in de openbaring Gods is gefundeerd en omdat Calvijns souvereiniteitsbegrip vrij is van de willekeur in het verbond Gods zijn uitdrukking vindt. Przywara's analyse schijnt wel sterk, omdat hij inderdaad bij allerlei protestantsche stroomingen kan aantoonen, dat de relatie tot subjectivistische correlatie is verworden en men daardoor de correlatie niet in de- openbaring laat gefundeerd zijn, maar de openbaring vanuit het subject begrenst 45). Dat blijkt inderdaad uit de door Przywara gememoreerde vervaging van de leer der ontologische triniteit tot oeconomische triniteit en in zoover bevat zijn kritiek op de protestantsche theologie tal van verrassend juiste elementen. Maar juist door het misverstaan van de correlatie des geloofs in de Reformatie wordt zijn dogmahistorische constructie volkomen onhoudbaar en wordt zijn blik voor de werkelijke spanningen tenslotte vertroebeld 46). Want nu roept hij de protestantsche theologie, met name de dialectische theologie 2

11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's