GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Tiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag - pagina 29

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XSVII

gische wetenschap. Niet, om het af te keuren, wanneer in een kerkelijke vergadering kerkelijke behoeften en belangen meer op den voorgrond staan; maar omdat zulks in deze samenkomst minder passen zou; terwijl voorts, wat de zaak betreft, ook op een kerkelijk standpunt de behandeling der vraag dezelfde blijft, daar toch ook om den wille van de kerken zelven wetenschappelijke opleiding noodig is, en dus ook op dat standpunt de vraag is, wat in dezen de eisch is der Theologische wetenschap. De behandeling eener quaestie, die op het gebied der Encyclopaedic thuishoort, heeft te dezer plaatse hare eigenaardige bezwaren. Toch kan, met eenige beperking, de hoofdzaak wel duidelijk gemaakt worden. Er is hier sprake van den eisch der ivetenschap, en dus moeten we beginnen met ons daarvan eenigszins rekenschap te geven. Wanneer wetenschap aan menschen wordt toegekend, dan is zij de geordende inhoud en slotsom van het menschelijk nadenken over al wat zich als bestaande aan den mensch voordoet. Tot ons bewustzijn komt eene wereld van verschijnselen, rondom ons en in ons ; en nu is het de taak der wetenschap, die goed waar te nemen, te verbinden en te ordenen, om alzoo de wereld van gedachten, die daarachter ligt, of m. a. w. om Gods gedachten, die zich daarin uitspreken, in haar eenheid en orde en samenhang te leeren kennen. Twee dingen zijn daarvoor noodig, nl. dat God die gedachten bekend maakt of toont; en dat Hij den mensch in staat stelt, ze na te denken en in zich op te nemen. Beide nu heeft God gedaan en wel beide op tweeërlei wijze. Hij leert en toont zijne gedachten door algemeene en door bijzondere openbaring; en Hij stelt den mensch in staat, ze na te denken en in zich op te nemen door algemeene en door bijzondere genade. Hieruit vloeit voort, dat, naar Gods bestel, het menschelijk onderzoek zich én met de algemeene én met de bijzondere openbaring heeft bezig te houden. En desgelijks, dat, naar Gods bestel, tot de menschelijke wetenschap tweeërlei hoort: niet slechts wat de mensch door bijzondere genade geleerd heeft, maar ook wat hij weet uit kracht van de hem verleende algemeene genade. Vóór de komst van den Christus was dit tijdelijk anders geweest. Bij het oude Israel waren, naar Gods bestel, kerk en natie en staat en maatschappij geheel éen, kringen die elkander dekten; en naar datzelfde bestel moest er een muur des afscheidsels zijn tusschen Israel en de volken. Maar met de nieuwe bedeeling werd de kerk internationaal: ook al moest zij altijd door een scherpe grenslijn van de wereld gescheiden blijven, toch vielen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Jaarboeken | 137 Pagina's

Tiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Jaarboeken | 137 Pagina's