GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 88

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

68

J. Z. BARUCH

wees mij genadig, genees mijn ziel, want ik heb gezondigd." Hier kan in plaats van genezen ook vergeven gelezen worden, waarbij dan het tweede deel van de regel geheel parallel loopt met het eerste. In Jer. 3, 22 eveneens: „Keert terug, gij afvallige zonen, Ik zal Uw afval genezen." Eveneens Hos. 14: „Ik zal hun afkerigheid genezen." Zoals zonde vooraf schijnt te gaan aan ziekte, zo gaat vergeving van zonden vooraf aan genezing van ziekte. 2 Kron. 7,14: „Zo zal Ik uit de hemel horen en hun zonden vergeven en hun land genezen." Jes. 19, 22: „En God zal de Egyptenaren duchtig slaan en genezen. Zij zullen zich tot God bekeren en Hij zal zich door hen laten verbidden en Hij zal hen genezen." Heel duidelijk is het parallelisme tussen vergeving van zonden en genezing in Psalm 103, 3: „Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw ziekten geneest." God is de dokter bij uitnemendheid: „Want ik de Eeuwige Uw God, ben Uw geneesheer" (Ex. 15, 26). Job weigert zich door zijn vrienden, nietswaardige dokters noemt hij hen (13, 4), te laten genezen. Koning Asa zoekt hulp bij de dokters in plaats van zich tot God te wenden (2 Kron. 14, 12), hetgeen hem kwalijk wordt genomen. God brengt ziekte maar ook genezing. Dt. 32, 39: „Ik dood en maak levend, Ik verwond en Ik genees." Ook Hos. 6,1: „Want God heeft verscheurd en Hij zal genezen. Hij heeft geslagen en Hij zal verbinden." Job 5, 18: „Hij brengt smarten, maar Hij verbindt. Hij doorwondt en Zijn handen genezen." De psalmdichters, die zo nauw het verband stelden tussen zonde en ziekte, verlangen schuldbesef en belijdenis van zonden van de mens (Psalm 32, 5 „Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn onrecht verborg ik niet. Ik zeide: ik zal aan God mijn overtredingen belijden en Gij vergaaft de schuld mijner zonde." Schuldbelijdenis wordt als het ware automatisch gevolgd door vergeving van zonden. In het boek Job wordt de vraag gesteld naar het onschuldige lijden in de wereld. De vrienden van Job, die hem komen beklagen, vermoeden, dat Job gezondigd heeft en dat dus, terecht, zijn ongeluk een gevolg is van zijn zonden. Job wijst deze veronderstelling echter van de hand. Hij acht zich zelf onschuldig. (In dit verband zij opgemerkt dat de Hebreeuwse uitdrukking voor de onschuldige in het rechts-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's